Terjangk!t C0VID-19 Dari Jemaah Tabligh, Wanita Ini K0ngsi Pengalaman Dipandang Sinis ‘Orang Kampung’

Tatkala ramai yang berada di rumah mematuhi PKP dan beristirehat bersama keluarga tersayang, lain pula kisahnya buat seorang wanita dari Kelantan ini yang berceritakan kisah beliau dan ahli keluarganya dijang.kiti v!rus berba.haya itu.

Dalam perk0ngsian panjang beliau di Faceb00k itu, Qalbie Ghani bercerita dengan teliti bermula daripada bagaimana mereka sekeluarga dijang.kiti sehinggalah berk0ngsikan catatan perjalanan mereka sekeluarga di h0spital.

Dikirim oleh Qalbie Ghani pada Kamis, 02 April 2020

Namun, apa yang paling menarik perhatian daripada kisah ‘15 hari di dalam wad sebagai pesa.kit C0VID-19‘ tulisannya itu bukanlah bagaimana mereka dijang.kiti, namun pandangan sinis oleh masyarakat sekeliling yang diterima mereka ketika menghadapi saat getir ini.

Dikirim oleh Qalbie Ghani pada Kamis, 02 April 2020

“Orang kampung seolah-olah memandang sinis, tak0t kepada kami sekeluarga. Sedangkan apa yang terjadi bukannya kami yang cari.

“Pada masa inilah baru lah dapat tahu hati masing-masing, yang mana ikhlas dan yang mana hanya pura-pura,” k0ngsinya di Faceb00k.

Berpunca daripada jemaah tabligh

Bercerita lanjut tentang bagaimana mereka sekeluarga dijang.kiti v!rus itu beliau memberitahu ia bermula daripada bapanya yang pernah mempunyai kontak rapat dengan salah seorang jemaah tabligh di perhimpunan besar-besaran di Sri Petaling sebelum ini.

Jelasnya, pada awal bulan lalu terdapat beberapa orang jemaah tabligh yang berkunjung ke surau berhampiran rumah mereka dan bapanya pula adalah salah seorang ahli jemaah surau tersebut.

Disebabkan itu juga bapanya pernah berhubung dengan jemaah tersebut dan beberapa kali membantu mereka sewaktu berada di kawasan tersebut.

“Hari terakhir jemaah di surau sini, abah telah menumpangkan mereka dan menghantar mereka ke surau berikutnya iaitu di Wakaf Che Yeh.

“Dua hari selepas itu abah sa.kit tekak. Keesokan harinya abah demam dan mula hilang selera makan,” katanya.

Tambahnya lagi, bapanya juga pernah mengakui salah seorang daripada jemaah yang hadir ke surau kawasan mereka sebelum ini kurang sihat dan mempunyai sejarah menyertai perhimpunan di Sri Petaling itu

“Dan abah akui ada salah seorang dari jemaah Thailand yg datang hari itu kurang sihat.

“Dan sememangnya mereka baru pulang dari Sri Petaling,” k0ngsinya.

Beberapa hari selepas membuat ujian pengesanan, bapa beliau kemudiannya disahkan p0sitif C0VID-19 dan mereka sekeluarga perlu menjalani saringan memandangkan mereka adalah kontak rapat kepada bapa mereka.

Berikut adalah antara catatan yang dik0ngsikan beliau ketika mengetahui mereka sekeluarga mendapat tahu bahawa mereka juga p0sitif C0VID-19

Petang – Ujian saringan sekeluarga di Klinik Kesihatan Perol.

Rabu 18.03.20 (Day 1)
5.00 ptg – Aku, Umi, Yus dan Kimi disahkan p0sitif  C0VID-19
Jam 8.00 malam warded di Hospital Tumpat.
Malam – ambik darah.

Bagi anda yang ingin membaca perk0ngsian penuh Qalbie Ghani dalam mengharungi perjalanan mereka sebagai pesakit dijangk C0VID-19, anda boleh mengikuti kiriman asal yang dibuat di Faceb00k miliknya sebelum ini di bawah.

15 hari di dalam wad sebagai pesakit covid-19 Assalamualaikum… Salam sejahtera. Mungkin ramai yang terkejut dgn…

Dikirim oleh Qalbie Ghani pada Kamis, 02 April 2020

– Sumber dipetik dari Thev0cket

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Glowmedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*