C0VID-19: Ben Amir Negatif, Pengarah Drama ‘Demi’ & 4 Angg0ta Pr0duksi P0sitif

Pelakon Ben Amir yang turut terlibat dengan penggambaran drama ‘Demi’, arahan Rahila Ali di Inverness, Scotland pada awal Mac lalu itu mengesahkan dirinya negatif jang.kitan C0vid-19. Namun begitu, enam tenaga kerja pasukan pr0duksi drama terbabit disahkan p0sitif C0VID-19.

Ben ketika dihubungi berkata, dia bersyukur kerana dirinya tidak dijang.kiti selepas ujian saringan C0VID-19 dijalankan. Bagaimanapun Ben bersim.pati dengan dengan Puteri Aishah, Rahila dan seorang kru produksi yang disahkan p0sitif C0VID-19.

Selain itu dia turut memoh0n maaf kerana tidak dapat berk0ngsi lebih lanjut mengenai perkara tersebut kerana bim.bang timbul spekulasi: “Alhamdulillah setakat ini keadaan saya baik-baik saja. Tiada sebarang gejala dijang.kiti wa.bak ini. Doakan pengarah Rahila Ali, Puteri Aishah dan kru pr0duksi yang dijang.kiti C0VID-19 sembuh ya.

“Saya minta maaf sebab tak boleh nak berk0ngsi lebih mengenai perkara ini sebab tak0t timbul speku.lasi dan cerita tidak betul. Semoga kita semua yang masih sihat ini, terus kuat menghadapi dugaan dan dijauhkan daripada wa.bak ini,” tuturnya.

Mengulas mengenai saringan kedua C0VID-19 seperti yang diberitahu Rahila sebelum ini, Ben berkata ujian kali kedua tersebut mungkin untuk mereka yang sudah disahkan p0sitif: “Ya ada dengar mengenai ujian kedua tersebut. Mungkin untuk mereka yang sudah disahkan p0sitif,” ujarnya tenang.

Sementara itu, pengarah drama, Rahila Ali mengesahkan, dirinya bersama pelakon Puteri Aishah dan empat angg0ta pr0duksi lain mendapat keputusan p0sitif C0VID-19, selepas menjalani ujian saringan di sebuah h0spital swasta, kelmarin.

“Ya, kami disahkan p0sitif C0VID-19. Saya menerima keputusan ujian semalam, manakala beberapa kru lain termasuk Puteri Aishah terima hari ini. Kami tidak mengalami simpt0m seperti demam, sakit tekak atau sesak nafas. Bagaimanapun, kami tidak bernasib baik apabila dijang.kiti v!rus berba.haya itu.

“Saya bersama pelakon dan kru mematuhi arahan menjalani temp0h kuarantin selama 14 hari, sejak tiba di Kuala Lumpur pada 31 Mac lalu. Kami tidak bertemu sesiapa termasuk keluarga apabila ditempatkan di kediaman lain yang disediakan pr0duser,” jelasnya.

Rahila berkata, buat masa ini, dia, pelakon dan kru masih menunggu keputusan lap0ran penuh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM): “Saya diberitahu wad h0spital penuh, jadi masih menunggu panggilan KKM untuk membawa kami ke h0spital. Sekarang, kami masih berada di rumah. Kami akan menjalani ujian saringan kedua sebaik dibawa ke h0spital,” tuturnya.

Pengarah filem ‘Aku Ada Kau Ada’ itu berkata, terlalu banyak cerita yang salah digembar-gemburkan hingga mendatangkan tekanan buat mereka: “Saya mengharapkan doa baik-baik. Doakan kami kuat menempuh ujian ini,” katanya.

Kumpulan pr0duksi drama Demi berlepas ke Scotland pada 9 Mac lalu, sebelum kes penularan C0VID-19 ketara dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) belum dikuat kuasa. Seramai 18 tenaga kerja termasuk pengarah, pelakon dan kru yang menjalani penggambaran drama 26 episod siaran RTM itu tiba di Kuala Lumpur, Selasa lalu.

Selain Ben dan Puteri Aishah, pelakon lain yang terlibat dalam penggambaran drama ‘Demi’, diadaptasi daripada novel ialah Ashraf Muslim dan Puteri Rayyana Rayqa. Ben pulang ke tanah air lebih awal, iaitu pada 27 Mac lalu berbanding semua kru dan pelakon lain yang kembali ke Malaysia empat hari selepas itu, iaitu pada 31 Mac lalu.

“Sampai di Malaysia saya terus kuarantin diri di rumah dan selepas tu buat pemeriksaan di sebuah pusat perubatan di Damansara. Berdebar juga tunggu keputusan, tapi esoknya tu saya disahkan negatif C0VID-19,” katanya. – Sumber dipetik dari Myartis, Astr0 Gempak & Berita Harian

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Glowmedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*