Rindu Jemaah Tabligh, Petugas Kesihatan Kongsi Sikap Angkuh ‘Kluster Kayangan’

Menjadi petugas barisan hadapan di musim penu.laran C0VID-19 ketika ini bukanlah tanggungjawab yang ringan untuk digalas oleh seseorang individu. Malah ada ketikanya tanggungjawab mereka ini juga bertukar menjadi satu caba.ran besar ketika bertugas.

Paling menyedihkan caba.ran itu bukannya hadir melalui kekurangan kemudahan perubatan atau fasiliti seperti yang dihadapi sesetengah negara lain, tetapi kerana sikap segelintir  ahli masyarakat di negara ini yang masih ‘degil’.

Jika sebelum ini kita melihat perk0ngsian video-video yang menunjukkan pihak penguatkuasa terpaksa bersabar menasihati mereka yang enggan mematuhi perintah kawalan pergerakan, kali ini kita dikej0tkan pula dengan satu demi satu pende.dahan caba.ran yang dihadapi petugas kesihatan dalam mera.wat pesa.kit berkait C0VID-19 ini.

Sejak beberapa hari kebelakangan, tular hantaran-hantaran di Faceb00k oleh petugas kesihatan di h0spital-h0spital yang berk0ngsi pengalaman peribadi mereka dalam menguruskan pesa.kit dan mereka yang disyaki dijang.kiti wa.bak ini.

Bagaimanapun, perk0ngsian daripada mereka ini bukanlah mengatakan semua yang hadir ke h0spital ketika ini degil dan besar kepala, namun apabila diperhatikan wujud persamaan pendapat mereka mengenai perbezaan menjaga pesa.kit daripada kluster tabligh sebelum ini dan gol0ngan mereka yang baru pulang dari luar negara ketika ini atau dalam penulisan ini digambarkan sebagai ‘kluster kayangan’.

Dipanggil anj!ng pencacai naj!s

Menurut kiriman yang dibuat Sakinah Sulong, beliau menceritakan perbezaan besar antara dua kluster tersebut di mana rata-rata jemaah tabligh sangat mudah memberikan kerjasama dan petugas tidak menghadapi masalah membuat pensampelan terhadap mereka.

“Tapi bila ada golongan yang baru turun dari kayangan ini, (yang baru pulang dari luar negara) macam-macam kerenah terpaksa dihadapi.

“Tak nak dikuarantin, marah-marah. Panggil staf kami d0g (anj!ng) dan pencacai naj!s. Memang sangat kurang ajar!” k0ngsinya di Faceb00k.

Kami Bukan AnjingPengalaman menjadi petugas yang mengambil sampel untuk Covid-19, kadang-kadang menjentik hati saya….

Dikirim oleh Sakinah Sulong pada Rabu, 08 April 2020

Manakala seorang lagi pengamal perubatan Dr Mohd Afiq yang bertugas di wad sementara Pusat Kawalan Kusta Negara (PKKN) Sungai Buloh juga dilihat turut senada dengan pendapat mengenai perbezaan dua kluster tersebut.

Menurutnya, pesa.kit daripada kluster tabligh sangat mudah memberikan kerjasama kepada petugas-petugas berbeza dengan kluster kayangan yang disifatkannya sebagai ‘kluster JENGKEL.

“Kluster ni lebih banyak demand. Bila nak hantar ke wad macam wad kusta ataupun institut latihan, mereka demand tak nak pergi sebab panas, tidak selesa dan macam-macam lagi.

“Itu tak termasuk yang  persoal kenapa nak amik darah la, kenapa tak amik swab awal la dan bila kita masuk untuk periksa diorang masing-masing sibuk dengan gajet. Kita ni macam endah tak endah je,” k0ngsinya di Faceb00k.

Kluster baru yang menjengkelkan..Dulu setiap hari satu bas turun daripada tabligh dan madrasah. Diorang ni semua…

Dikirim oleh Mohd Afiq pada Rabu, 08 April 2020

Beliau bagaimanapun menjelaskan bukanlah semua pesa.kit daripada kluster ini berperangai sedemikian terutama mereka yang baru pulang dari luar negara atas urusan yang tidak dapat dielakkan seperti belajar.

“Tetapi setakat ini yang dapat sebab pergi melanc0ng ini memang sangat menjengkelkan.

“[…] nak buat macam mana.. kena hadap juga la untuk berapa bulan yang mendatang.

“Kita ni pekerja kesihatan berapa ramai yang dah tak dapat jumpa mak ayah sebab kerja kita berisik0. Diorang ni pula datang dan tambah masa kita berjauhan. selamatlah bekerja semua.

“Rindu geng tabligh,” k0ngsinya di Facebook. – Sumber dipetik dari Thev0cket

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Like Page Kami Juga Di Facebook @Glowmedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*