Ustaz Muhammad K0ngsi Pengalaman Urus Jnazah Adik Adam

Allahuakbar… Tidak dapat nak digambarkan dengan kata-kata saat melihat jasad anak kecil berusia 4 tahun yang mat1 gara-gara perbuatan tidak berperikemanusiaan datuk tirinya yang juga merupakan warga N1geria.

Ketika menerima jasad itu yang tiba dari h0spital, perasaan saya saat itu sangat rem0k. Membayangkan anak saya yang seusia dengannya cukup ped1h hati ini untuk melihat keadaan jasad anak syurga ini.

Apalah d0sanya sehingga sanggup manusia dewasa yang berakal seperti datuk tirinya itu sanggup mencamp4kkan anak kecil yang sedang tidur dibuai mimpi saat itu dari tingkat 4 ke bawah dengan kej4m?

Saya gagahkan diri untuk memandikan jasad kecil itu dengan berhati-hati. Perasaan bercampur baur saat merasai kepala arw4h yang telah dijahit rapi yang sebelumnya retak kesan hent4kan yang kuat ke bawah. Mar4h. Geram. Sed1h. Allahuakbar!!!

Andai ada manusia berhati sya1tan itu di hadapan saya ketika itu, akan saya pijak mukanya berkali-kali! N4fsunya mengalahkan b1natang! Hanya kerana terlepas peluang untuk memperk0sa ibu anak kecil ini, anak yang tidak bersal4h ini pula menjadi mangs4nya!

Sudahlah anak ini kemat1an ayahandanya sejak 2 tahun lepas. Kini si ibu terp4ksa pula menerima hakikat yang dia baru sahaja kehilangan satu-satunya anak hasil perkahwinannya bersama arw4h suaminya dahulu.

Sungguh hebat ujian yang Allah berikan kepadanya. Semoga si ibu yang masih menerima rawatan di hospital kesan puk0lan ayah tirinya warga N1geria itu diberikan kesembuhan dan kembali sihat walafiat.

Insya’Allah, sihat tubuh badan mungkin tiada masalah. Namun untuk menghadapi kesan tr4uma sepanjang hayatnya itulah hakikat yang cukup sukar untuk dihadapi.

Selayaknya penjen4yah itu dihuk0m seb4t dan gantung sampai mat1 atas segala perbuatan h1nanya itu!

Semoga keluarga arw4h Adik Muhammad Adam Sufi bin Norkhusairi diberikan ketabahan dalam menghadapi uj1an ini. Allah lebih menyayangi dirinya.

Jenaz4h arw4h Adik Adam selamat disemad1kan di Tanah Perkub0ran Islam Taman Ibu Kota, KL selepas urusan mandi kafan selesai di Kontena Wakaf SPJM malam tadi. Innalillahi wainna ilaihi rooji’uun.

 

Ibu di IC-U, kakak, adik dalam r4watan

Kuala Lumpur: Tiga sekeluarga yang ced3ra dipu-kul lelaki Nigeria di Apartmen Villa Danau, Setapak di sini, semalam masih dir4wat di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Menurut jiran keluarga itu Idayu Ismail, 24, dia dimaklumkan perkembangan berkenaan oleh seorang lagi ahli keluarga mngsa yang ditemui di balai polis ketika hadir memberi keterangan.

“Dia memaklumkan ibunya dir4wat di unit raw4tan rapi (ICU), manakala kakak sulungnya yang berusia 29 tahun dir4awat di hospital sama selain adik bongsunya berusia lapan tahun,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Menurutnya, kira-kira 8 malam semalam, wakil keluarga itu ada pulang ke rumah berkenaan untuk mengemas dan mengambil barang serta mengunci kediaman terbabit.

“Mereka tidak lagi tinggal di situ. Setakat ini pun tidak dimaklumkan di mana arwah Muhammad Adam (Muhammad Adam Sufi Muhd Norkhusairi, 4) akan dikebu-mikan selepas b3dah si4sat selesai,” katanya.

Dalam kejadian 8 pagi semalam, Muhammad Adam Sufi meni-nggal dunia selepas dic4mpak datuk tirinya yang juga warga Nig3ria dari tingkat tiga apartmen berkenaan.

Susp3k juga menced3rakan tiga ahli keluarga mngsa sebelum terjun daripada tingkat sama dan dit4ngkap penduduk serta diserahkan kepada polis.

Sumber:Muhammad Rafieudin Zainal Rasid trending sgt