“Korang Sambut La New Year Dulu, Aku Ada 20 Trip Nak ‘Pick Up’ Sorang2.” -Frontliner

Pastinya sambutan malam tahun baru 2021 kali ini terasa sangat berbeza memandangkan tiada sebarang acara perhimpunan ambang tahun baru ataupun pertunjukkan bunga ap1.

Hal tersebut berikutan pand3mik yang melanda masyarakat dunia sehingga semua orang perlu menjalani kehidupan dengan norma baru.

Lebih membimbangkan, kes p0sitif pand3m1k C0vid-19 di Malaysia telah mencatatkan jumlah tertinggi pada penutup tahun 2020 dengan jumlah 2525 kes.

Dalam kita bergembira menyambut awal tahun baru, seorang petugas kesihatan telah memuat naik gambarnya yang masih bertugas pada malam hari menjemput individu-individu yang disyak1 positif C0vid-19.

Menurutnya, dia perlu melakukan 20 trip perjalanan pada malam itu bersama petugas kesihatan yang lain memandangkan alamat para pesakit bersepah-sepah dan perlu dibawa menaiki ambulans.

Farihin juga sempat memuat naik gambarnya bersut PPE lengkap sambil menunjukkan keses4kan lalu lintas pada malam hari walaupun Perintah Kawalan Pergerakkan Bersyarat (PKPB) masih berjalan di kawasan tersebut.

Posting frontiner tersebut nyata mendapat perhatian warganet apabila mendapat lebih 28 ribu tanda suka dan 15 ribu perkongsian semula di Twitter.

Warganet juga sempat mengucapkan ribuan terima kasih kepada barisan petugas kesihatan kerana tetap kuat dan gig1h bertugas mengawal pandem1k ini daripada terus menular. Terima kasih Frontliners!

 

Sumber: Farihin Mandagie,pen merah