Seb4k! Satu Persatu Ahli Keluarga Tinggalkan Rumah Ke Pusat Kuarantin Berbeza

Seorang pemuda menggunakan nama @khalifahhelang di laman sosial Instagram berkongsi sebuah posting memohon agar orang ramai mendoakan kesihatan dan kemudahan buat dirinya serta keluarga yang disahkan positif C0vid-19.

“Saya telah diambil bagi mendapatkan rawatan di pusat kuarantin.. Sementara keputusan swab test ahli keluarga yang lain juga positif kecuali kak ngah wisya dan teh amsyar (masih menunggu) dan adik una (negative setakat ni dia sorang)…
“Saya tidak meminta untuk dij4ngkiti peny4kit ini.. Begitu jugalah dengan pes4kit pes4kit lain.. Ujian ini kami terima, kerana Allah sayang,” tulisnya di ruangan kapsyen.

Menurut Ikmal, dia menyifatkan perkhabaran tersebut adalah ujian daripada Allah SWT kerana mereka diuji sedemikian rupa sebagai tanda kasih sayang dan mereka menerima dengan hati terbuka.

Berpisah buat sementara

Pemuda tersebut turut memuat naik sebuah lagi video berkongsi perkembangan diri dan ahli keluarganya di mana satu-persatu antara mereka meninggalkan rumah menuju ke pusat kuarantin di tempat yang berbeza.

Namun, apa yang meruntun jiwa dalam perkongsian terbabit adalah tatkala melihat neneknya yang digelar ‘Mek’ berada dalam keadaan ten4t dan terpaks4 bertarvng ny4wa melaw4n kesakitan ak1bat v1rus tersebut.

Lebih menyayat hati apabila mendengar neneknya yang sudah berusia dan pelupa, menyebut perkataan ‘s4kit’ berulang kali sewaktu dipap4h di atas ‘stretcher’ untuk dibawa ke hospital.

https://www.instagram.com/tv/CJ6BqpHgUOB/?igshid=cp9w0f48icv8

“Berpisah kami buat sementara untuk meraw4t peny4kit C0VID-19 ini. Semoga umi dan papa baik-baik dan tenang memikirkan ujian ini.
“Semoga kak ngah diberikan kekuatan untuk jaga mek secara sendiri di hospital. Mek kami istimewa, dia sudah berusia dan lupa, meraw4tnya pers1s meraw4t seorang bayi kecil. Besar j1had kak ngah wisya kali ni.
“Ketika melihat video ini, mendengar mek kata ‘s4kit s4kit s4k1t’. Luluhh hati saya, ya Allah sungguh besar uj1an kali ini,” luah Ikmal dengan perasaan s4yu menerusi ruangan kapsyen.

Di kesempatan itu, dia tidak lupa untuk mengucapkan terima kasih kepada semua pengikut yang mendoakan dan memberi semangat buat dirinya dan ahli keluarga.

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata warganet berasa seb4k dan mendoakan agar Ikmal sekeluarga diberikan kesembuhan dan dimudahkan segala urusan.

Allahu, sedihny4 mengetahui kisah Ikmal ini. Semoga mereka sekeluarga cepat s3mbuh seperti sediakala. Sungguh, Allah uji kerana Dia sayang umatNya. Semoga terus kuat!

 

Sumber: Instagram @khalifahhelang