“Maaf, Ia Memalvkan!” MV Lagu ‘Par@h Par@h’ Ayda Jebat Ditegvr Ustazah Asma’ Harun

Sejak kebelakangan ini, nama Ayda jebat ker4p menjadi bualan netizen berikutan beberapa perkongsian ‘mesrany4’ dengan suami tercinta Nabil Mahir yang dilihat kurang manis untuk dipertontonk4n kepada umum.

Tolak tepi hal itu sekejap, kali ini muzik video lagu terbarunya yang berjudul Par4h Par4h pula menjadi topik perbualan hangat di media sosial.

Menerusi Facebook pendakwah terkenal, Ustazah Asma’ Harun semalam, beliau telah memuat naik satu nukil4n panjang lebar buat Ayda Jebat sebagai satu bentuk tegur4n lembut berkenaan muzik video lagu tersebut yang dilihat agak keterlalu4n.

Menurut pendakwah tersebut, beliau meng4kui agak terk3jut dengan muzik video lagu tersebut kerana memberi gambar4n kurang baik buat seorang wanita Islam.

Hal ini disebabkan pemakai4n serta gerak4n yang boleh dianggap menggair4hkan serta berpakaian agak mencol0k mata.

“Ini satu Musib4h Ummah yang PAR4H, tatkala kita masih dalam b3lenggu cengkam4n p4ndemik yang semakin PAR4H, kalian menghasilkan sebuah video klip muzik yang menampilkan penyanyi dan penari iringan yang separuh b0gel, dengan rentak dan lengg0k tarian yang menggair4hkan seperti tarian luc4h, maaf ia sungguh memaluk4n !” Jelasnya

Beliau turut menzahirkan rasa duk4cita apabila melihat seorang wanita Muslimah beradeg4n seperti itu memandangkan ketika ini negara diuji dengan p4ndemik C0vid-19 dan sudah berada di akhir zaman.

Walau bagaimanapun, Ustazah Asma’ tetap husnuzon dengan beranggap4n bahawa penyanyi tersebut sil4p percatur4n dalam bahagian penari iringin memandangk4n ayda Jebat tidak memakai pakai4n yang keterlalu4n.

“Namun saya tetap meletakkan sangkaan bahawa mungkin juga kamu tersil4p untuk percatur4n kali ini, terutamanya bahagian penari iringan, Kerana kamu sendiri penampilan yang tidaklah keterlalu4n.” Menurutnya

Sebelum mengakhiri penulisan tersebut, Ustazah Asma’ turut memoh0n ribuan kemaaf4n andai apa yang disampaik4n m3ngguris mana-mana pihak.

Namun, tujuan asalnya adalah untuk m3negur mana yang tidak elok untuk dipertontonk4n dan sama sekali bukan untuk memaluk4n sesiapa kerana beliau sendiri meminati karya penyanyi tersebut.

“Maaf saya lakukan tegur4n ini secara terbuka, saya lihat sudah ramai yang men3gur dan m3ngkritik video klip tersebut secara terbuka, bahkan di kalangan fans kamu sendiri mereka rasa tidak senang, tegur4n di media sosial kamu sendiri juga tidak diendahk4n, bahkan dijawab dengan tidak rasa bersal4h.” Tulisnya.

Ustazah Asma’ juga sempat menitipkan pesan kepada para penggiat seni supaya lebih berhati-hati dalam bereksperesi lebih-lebih lagi berkaitan dengan kelucah4n atau adeg4n kurang manis untuk diperlihatk4n.

Beliau berharap supaya pihak Kementerian Komunikasi Dan Multimedia serta pihak-pihak berwajib dapat memainkan peranan dalam hal tersebut kerana bimb4ng jika tidak dib3ndung ia akan menjadi satu perkara yang normal pada masa akan datang.

 

Sumber: Ustazah Asma’ Harun