Ibu Ini C3mas Namp@k Kelib@t 0rang Kat Cermin Nak0 Tarik Anak

Kalau nak jadi sekelip mata je. Buat ibu bapa tolonglah sentiasa hati-hati. Walaupun di depan rumah sendiri pun belum tentu keselam4tan anak-anak kita terj4min. Keadaan sekarang tak sama macam zaman kita dulu-dulu yang bebas bermain dengan riang.

Hari ini, jika terleka sikit, macam-macam kes jen4yah berlaku. Perkongsian dari seorang ibu, Puan Rehana Ahmad ini boleh dijadikan peringatan bersama.

Allah.. terima kasih semua keluarga dan kawan-kawan yang tol0ng doakan. Tak tahu perasaan kami ni macam mana. Masih terk3jut, fobi4 walaupun ramai yang bertanya kejadian sebenar yang berlaku.

Hati-hati, depan rumah pun tak selam4t

Tapi Allah lindung keluarga kami lagi. Alhamdulillah cuma nak kongsi pada orang ramai supaya hati-hati. Mungkin m0dus 0perandi baru untuk cu-lik budak. Kej4dian lebih kurang 6.30- 6.50petang, 21/12/2020.

Pintu grill rumah memang selalu bertutup & bermangg4. Tapi petang kejadi4n itu ada ahli keluarga. Jadi kami memang ramai dalam rumah. Jadi bukan la sengaja buka pagar dan biar anak main dekat luar. Anak pun tak pernah main kat luar kalau tak ada ahli keluarga lain kat luar, dia duduk di pintu je int4i orang.

Namun pada hari kejadi4n itu sekitar jam 6.30 pm tu waktu suami balik kerja. Jadi waktu tu cakap dekat anak, Aryan, papa balik. So Aryan tunggu la dekat pintu grill tu tunggu papanya balik. Kami duduk di meja makan tengah borak. Sambil mata tengok Aryan dekat pintu grill.

Bagaimanapun, pada hari tersebut, papanya lewat sikit. Allahu masa ni, adik Zaliana Asmida keluar dari tandas dan dia nampak dekat cermin nako tu bay4ng orang pakai baju pink menarik Aryan.

Mula-mula ingat papanya balik, tapi p3lik kenapa seorang, sebab selalunya dengan adik sorang lagi Zahirah Azian. Bila dengar Aryan menangis terus dia menj3rit Aryan.

Waktu dia menj3rit Aryan nampk orang tu lari. Bila tengok dekat pintu orang tu dah tak ada. Aryan nak n4ngis pegang pipi. Masa kejadi4n tu berlaku betul memang tak alert. Sebab first ingat ada orang nak main dengan Aryan, sebab kejiranan sini memang selalu main dengan Aryan. Jadi saya ingat mula-mula tak ada apa-apa sebab kejiranan sini memang tak ada mas4lah.

Pipi anak bengk4k

Lepas abang ipar dah balik, Mida tak puas hati cerita balik. Dan bila tengok pipi Aryan bengk4k, rasa tak sedap hati. Sebab pertama kenapa lari bila Mida j3rit nama Aryan. Kedua, kenapa kalau dia nak main dengan Aryan kenapa perlu r3ntap Aryan sampai muka Aryan luk4.

Tak pasti kena cek4r atau kena grill. Sebab masa tu tangan kiri Aryan berp4ut pada grill. (yang ni memang saya tengok sebab mata tengok ke Aryan sebab tu tak perasan dekat cermin nako ada orang).

Dan sebab ketiga yang menguatkan lagi instint, papanya baru keluar lif masa kejadian, dan nampak ada seorang lelaki pakai baju pink margenta gelap-gelap sikit l4ri lint4ng puk4ng dari balkoni bertentangan rumah kami hampir nak langg4r seorang mak cik. Cuma dia tak la tengok muka lelaki tu, sebab fikir lelaki tu mungkin tengah bergur4u dengan siapa-siapa main kej4r-kej4r. Nak-nak pulak l3tih balik dari kerja.

Masa related semua tu rasa macam tak jej4k tanah kaki ni. Kalau la orang tu berjaya t4rik Aryan.. Allahu..tak tahu la macam mana. Bila inform pada blok supaya hati-hati dengan anak masing-masing, mereka suruh report polis. Dan akan periks4 CCTV.

Blok ni memang budak lepas je bermain. Kadang boleh tengok budak kecil-kecil turun pergi beli jajan, beli aiskrim. Macam anak saya memang saya tak lepas keluar. Duduk la dalam rumah kalau mama tak keluar. Mungkin sebelum ni parents sini rasa selamat. Sebab dia orang pun cakap ni kes pertama la dalam sejarah kawasan rumah kami.

Sebelum ni selalunya cubaan cu-lik depan rumah, rumah taman atau rumah bawah.. Tak terfikir duduk rumah tinggi yang ramai orang pun ber4ni dia buat kerja. Rumah kami lot tepi pulak tu. Sekarang terjadi dekat diri sendiri. Allahuakhbar, tak tahu nak cakap macam mana.

Jadi anda perlu hati-hatilah. Keep alert anak masing-masing. Walaupun depan rumah, belum tentu selamat. Orang sekarang macam-macam. Bukan macam kita kecil-kecil dulu beb4s ke mana-mana. Main dalam sem4k, hut4n ril3ks je. Pergi kayuh basikal pergi kedai ril3ks je. Sekarang dah tak selamat guys. Beringatla.. Bukan dengan peny4kit je ris4u, dengan manusia pun ris4u.

Ajar anak anda 8 perkara ini …

Tidak sal4h jika mereka menj4rit atau bert3riak “Tidak!” ketika mereka berada dalam bah4ya. Kanak-kanak perlu melakukan apa sahaja untuk menarik orang ke arah mereka, dan meminta bantuan.

Berkumpul di kawasan tertentu jika mereka terses4t, terutamanya apabila anda pergi ke tempat baru. Kemudian, beritahu anak untuk berada di satu tempat sehingga anda datang untuk menjemputnya. Jadikan ia lebih mudah bagi mereka untuk ingat dengan menunjukkan apa-apa m3rcu tanda tertentu yang dekat.

Mengingati maklumat penting seperti nombor telefon anda, nombor kenalan rakan anda dan alamat anda.

Tidak bercakap dengan orang yang tidak diken4li. Kanak-kanak tidak boleh cuba mesr4 dengan orang yang mereka tidak tahu sebarang maklumat tentang mereka.

penc-ulikan anak, penc-ulikan kanak-kanak, penc-ulikan anak 2018, penc-ulikan anak 2019, penc-likan, tips elak kes penc-ulikan, cara didik anak, didik anak, elak dari dic-ulik Pesan kepada anak anda supaya tidak bercakap dengan orang yang tidak dikenali.

Beritahu anak anda maklumat pegawai polis tempatan dan keluarga lain dengan anak-anak boleh dipercayai. Orang-orang ini dapat membantu anak-anak anda jika keadaan kecemas4n berlaku atau jika mereka terses4t.

Tidak mem4suki kereta atau menemani seseorang yang tidak mereka ken4li – walaupun orang asing itu meminta bantuan, seperti sama ada kanak-kanak “kehilang4n haiwan peliharaan” itu berada di dalam kenderaan orang yang tidak diken4li itu.

Menjadi terbuka kepada anda jika seseorang yang mereka tidak ken4l telah mendek4ti mereka, walaupun anak anda dianc4m untuk tidak bercerita. Jelaskan kepada anak anda bahawa mereka tidak akan menghad4pi masal4h dan anda berada di sini untuk melindungi mereka.

Tidak mendedahk4n lokasi mereka dalam tetapan telefon bimbit melalui pelbagai aplikasi atau orang, dan tidak mendedahk4n nombor mudah alih mereka di internet.

Kredit: Rehana Ahmad

 

Sumber: trending sgt