Cara baru sam4n dengan video, nampak macam t3gur biasa2 tapi rupa-rupanya

Di Malaysia, kadar kem4lang4n jalan raya semakin meningkat peratusnya setiap tahun terutama yang melibatkan motosikal.

Sesetengahnya tidak mengikut peraturan asas yang telah ditetapkan semasa berada di jalan raya termasuklah ambil tidak endah akan kegunaan helmet.

Penting untuk anda ketahui ciri-ciri keselamatan ada pada setiap h3lmet yang disediakan buat penungg4ng motosikal.

Saban hari, semakin ramai yang menungg4ng motosikal sekarang. Ada yang atas nama hobi, tetapi lebih ramai yang menunggang motosikal setiap hari untuk ke tempat kerja. Keadaan lalu lint4s yang semakin ses4k dan k0s penyelenggar4n kereta (termasuk parkir dan t0l) menjadikan motosikal sebagai satu mod yang menarik.

Penjimat4n masa juga antara fakt0r utama; anda mempunyai lebih masa di rumah dan tidak terlalu tertek4n dengan kesesak4n jalanraya. Namun begitu, risik0 menungg4ng memang lebih tinggi dan kerana itu, alatan keselamatan wajib diutamakan.

Sayang sekali apabila kita masih melihat ada antara kita memakai t0pi keled4r kerana m4las dis4man, dan mengangg4p t0pi keled4r itu sebagai satu kesusah4n.

Seperti yang tular di media sosial hari ini dikongsikan dari laman facebook inforoadbl0ck JPJ/p0lis dilihat satu rakam4n video di mana anggota JPJ m3negur beberapa penunggang motorsikal yang tidak memakai h3lmet.

Rakam Dan S4man

https://www.facebook.com/inforoadblockjpjpolis/videos/106377741394549/

Reaksi Orang Ramai

Mesti yg kene t3gur pastu suruh jln dlm hati fuhh selamat. Haritu je selamat. Esok surat s4man sampai. Hahaha. Kalau bkn owner motor, menjawap la dgn owner.

Yang terima kasih tu tak tah4n aku tengok.Harap si dia save video ni, bole tunjuk dekat anak cucu bila dah tua.. Kata atuk dulu siap kata terima kasih sebab diberikan s4man.

Hahhhaaa bagus cara ni.. tanpa banyak s0al.. terbaik JPJ..yang s4lah tetap s4lah, jangan kata p kedai depan rumah ja tak perlu pakai helmetla.

Mmg patut mcm ni pun..bagus utk bvkti kes4lahan n bagus utk p4ntau angg0ta jgk..kalau ada pr0vokasi drp pengguna jalanraya yg b1ngai pun elok jgk ada bvkti rakaman mcm ni.

Sekarang jpj dah pasang dashcam kat motosikal…jadi bvkti tu kvkuh…..tiada lagi nak cuba r4suah r4suah yea….jadi hati hati lah patuhi und4ng und4ng jalan raya….n4sib p0lis dan jpj malaysia masih ada bvdi bic4ra.

 

Sumber : om