T4ktik tak berjaya, wanita kant0i sor0k anak dalam but kereta ketika cuba rent4s daerah

SEPANJANG pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pelbagai hel4h yang digunakan orang ramai untuk melepask4n diri daripada sekat4n jalan raya.

Dalam kejadi4n yang berlaku petang Rabu di Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE), seorang wanita dikenakan k0mpaun kerana melangg4r prosedur operasi standard (SOP) apabila menyembunyik4n anak tirinya di dalam but kereta untuk merent4s daerah.

Cub4an wanita tersebut bagaimanapun g4gal selepas dikes4n polis dalam sekat4n jalan raya di BKE.

Wanita berusia 35 tahun yang memandu kereta jenis Proton Waja bersama rakan anak t1rinya datang dari arah Butterworth menuju ke sebuah pasar raya di Seberang Jaya.

Ketua P0lis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata, ketika pemeriksa4n angg0ta p0lis mendapati wanita itu kelihat4n mencurig4kan sebelum mengar4hkannya b3rhenti di bahu jalan untuk pemeriksa4n l4njut.

Menurutnya, pemeriksa4n di bahagi4n but belakang menemui anak t1rinya berusia 14 tahun sedang b4ring menyembunyik4n diri dan memberikan alas4n tindak4n itu hanya untuk mengel4k daripada ditah4n berikutan melangg4r SOP PKP.

“Mereka memberi alas4n mahu ke pasar raya untuk membeli pakaian.

“Bagaimanapun wanita berkenaan g4gal menunjukkan p3rmit pergerak4n merent4s daerah dan dik0mpaun kerana ingk4r dengan SOP PKP,” katanya dalam satu kenyataan pada Khamis.

Shafee berkata, tindakan k0mpaun diambil mengikut Peraturan 16 Peraturan-Peraturan Pencegah4n dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit 2021, manakala anak t1ri dan rakannya diberikan amar4n kerana masih di bawah umur.

Katanya, mereka juga telah diarahkan berpat4h balik setelah tindak4n k0mpaun diambil. – SINAR HARIAN

Shmber:mstar