Janna Nick mohon maaf isu ‘Lisa Blackp1g’, netizen ugvt bunvh bakal diher3t ke m4hk4mah

PELAKON Janna Nick akhirnya mengambil tindak4n undang-undang terhadap individu yang memulakan pr0vokasi dengan berkongsi semula video lama mengaitk4n dirinya dengan kem4tian anggota kumpulan SHINee, Jonghyun yang men1ngg4l dunia pada 2017.

Selain itu, Janna atau nama sebenarnya Nurul Jannah Muner juga t4mpil memohon maaf kepada semua pihak yang terg0res hati dengan kapsyen ‘Lisa Blackp1g’ yang dimuat naik di akaun Instagram rasmi pr0duksi miliknya baru-baru ini.

“Saya telah menerusk4n tindak4n undang-undang terhadap individu yang telah memulakan pr0vokasi dan f1tn4h dengan memuat naik semula video lama tersebut.

“Manakala isu mengenai ‘Lisa Blackp1g’, saya sebagai pengarah dan penerbit telefilem Dalen mengambil tanggungjawab untuk memohon maaf kepada semua yang ter4sa hati dan tergvris hati akan kapsyen tersebut,” katanya kepada mStar.

Janna dikec4m gara-gara didakw4 persendak4n nama ahli kumpulan Blackpink, Lisa.

Pelakon drama siri Marry Me Senorita itu memberi penjelas4n berkenaan menerusi sidang media khas yang diadakan secara langsung menerusi laman Facebook dan saluran YouTube miliknya pada Khamis.

Sebelum ini, Janna yang juga pengacara program Melodi, dikrit1k gara-gara mempersendak4n bintang Kpop, Lisa daripada kumpulan Blackpink apabila sal4h satu watak telefilem pertama arahanny4, Delen dikatakan menggunakan nama Lisa Blackp1g. ‘P1g’ bermakna b4bi dalam Bahasa Inggeris. Karya itu disiarkan di Astro Citra pada 13 Februari lalu.

Gara-gara hal itu, Janna kemudian mengambil langkah dengan m3nutup akaun rasmi pr0duksi dan menyah4ktif sementara Instagram peribadi miliknya selepas menjadi sasar4n netizen sehingga namanya trending di Twitter. Tanda pagar #JannaNickGoingToJailParty diwujudk4n.

Selain itu, Janna turut dikec4m apabila video lama yang mengaitk4n dia dengan kem4tian angg0ta kumpulan SHINee, Jonghyun yang men1ngg4l dunia pada 2018 kembali diperkatakan apabila ia dik0ngsikan semula peminat Kpop.

K3s ini masih dalam si4satan SKMM terutamanya dalam mendapatkan id3ntiti pemilik akaun yang menggunakan nama samar4n.

BEN SYAZMIN

PEGUAM

Dalam pada itu, peguam mewakili Janna iaitu Ben Syazmin menjelask4n kapsyen gelaran ‘Lisa Blackp1g’ itu diberikan bagi membezak4n tahap pencapaian watak dalam telefilem berkenaan yang tidak lay4k untuk disamak4n dengan Lisa Blackpink.

“Janna menerima kec4man apabila akaun IG milik pr0duksinya telah memuat naik gambar pelakon yang membawa watak Lisa dengan kapsyen ‘Lisa Blackp1g’. Kapsyen tersebut merujuk kepada watak Lisa iaitu antag0nis.

“Lisa adalah watak seorang perempuan yang menjengkelk4n tetapi berasakan dirinya menjadi puja4n ramai. Oleh itu, kapsyen gelar4n tersebut diberikan bagi membezak4n tahap pencapaian dan penerimaan, (individu itu) tidak lay4k untuk disamakan dengan Lisa Blackpink.

“Ia sama sekali tidak memburvkkan nama Blackpink tetapi sebagai satu penghargaan kerana watak Lisa itu dilihat sebagai seorang tidak layak untuk disama tarafk4n dengan Lisa Blackpink. Malah telefilem itu lebih menghargai Blackpink dan budaya Korea,” ujarnya.

Janna bersama peguamnya, Ben Syazmin (kiri).

Sementara itu, Ben turut memberitahu k3s tersebut kini dalam si4satan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berikutan anak guamnya menerima ugut4n bunvuh daripada pengguna media sosial.

Pihak mereka juga dalam proses untuk memfailk4n tuntut4n pampas4n terhadap pengguna yang sudah diken4l pasti menyebark4n f1tn4h sehingga memberi imp4k negatif kepada reput4si dan perniagaan Janna.

“Janna menerima kec4man daripada pengguna media sosial termasuk ugut4n bunvh, jen4yah, f1tn4h dan tudvh4n palsu. Beberapa laporan p0lis sudah dilakukan. K3s ini masih dalam siasatan SKMM terutamanya dalam mendapatkan id3ntiti pemilik akaun yang menggunakan nama samar4n.

“Pihak kami juga dalam proses untuk memfailkan tuntut4n di m4hk4mah di bawah akta f1tn4h terhadap pengguna media sosial yang dikenal pasti kerana menyebark4n f1tn4h yang mengakibatk4n ker9sakan reput4si serta perniagaan anak guam kami bagi m3nuntut bayaran pampas4n terhadap kerugi4n anak guam kami alami,” katanya.

 

Sumber : Mstar