Penduduk Baru Je Nak K4ya, Sekali Kerajaan Pahang Ar4h Hentik4n Aktiviti Lomb0ng Em4s Di Kuala Lipis

Nama Mukim Kechau, Kuala Lipis menjadi bualan pengguna internet sejak beberapa hari ini apabila tanah yang berkeluasan 77,000 hektar itu mempunyai sumber em4s ment4h yang tertan4m di bawahnya.

Untuk pengetahuan semua kawasan Mukim Kechau terletak dalam jaj4ran dikenali sebagai Sutera Raub-Bentong. Jajar4n ini pula terletak dalam Jajar4n Emas negara yang m3rentasi beberapa buah negeri di Semenanjung bermula dari Thailand hingga ke Batang Melaka, Jasin.

Penemu4n em4s baru-baru ini umpama rezeki ‘durian rvntuh’ untuk penduduk setempat. Menurut pihak Kosmo, ada sebahagian penduduk telah membeli kenderaan baru secara tunai. Bahkan ada juga penduduk membeli jengk4ut untuk memudahkan kerja-kerja melomb0ng emas di tanah mereka sendiri.

SUMBER GAMBAR: ASTRO AWANI

Tetapi kegembiraan penduduk setempat tidak bertah4n lama apabila Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail mengarahk4n kegiat4n melomb0ng emas di kawasan Kechau, Lipis dihentik4n serta merta. Menurut beliau, arah4n itu dikeluark4n untuk memastikan kegiat4n terb4bit dapat dik4wal sebelum menjadi lebih s3rius.

Hasil Mineral Hak Kerajaan 

“Walaupun kegiat4n melomb0ng em4s itu dilakukan di atas tanah milik sendiri, h4sil miner4l tertakluk kepada peraturan dan h4k kerajaan Pahang.

“Sebab itu saya minta mereka hentik4n kegiat4n itu untuk mengel4k daripada dikenak4n tindak4n,” katanya ketika mengulas kegiat4n melomb0ng emas di Kampung Kechau. Katanya, tindak4n teg4s itu diambil bagi mengelakk4n kerajaan negeri kehilang4n hasil pendapatan.

Mengulas st4tus pemilik tanah yang memohon lesen pelomb0ng kecil (LPK), Wan Rosdy berkata, kerajaan negeri perlu m3neliti permohonan iu sebelum kelulus4n diberikan. Ini disebabkan kerana ada permohonan membabitkan antara 10 dan 15 individu di kawasan sama.

Boleh g4li, tapi tak boleh ambil

“Boleh g4li tetapi tidak boleh ambil.” itu kata Presiden Institut Geologi Malaysia Datuk Yunus Abd Razak berhubung aktiviti mengg4li em4s oleh penduduk kampung di kawasan tanah berhampiran kediaman masing-masing.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Jabatan Miner4l dan Geosains (JMG) berkata, bahan gali4n seperti em4s tersenarai antara miner4l yang menjadi milik kerajaan walaupun berada di dalam kawasan tanah persendirian mengikut undang-undang.

“Pada asasnya semua sumber miner4l adalah tertakluk dan menjadi h4k kerajaan negeri.

“Penduduk dibenarkan mengg4li tanah tetapi sekiranya menemui sumber miner4l antaranya em4s dan tim4h, ia adalah milik kerajaan seperti term4ktub dalam undang-undang,” katanya ketika dihubungi Metro.

Menurut Yunus, penduduk terb4bit bagaimanapun boleh membuat permohonan Lesen Melomb0ng Tuan Punya untuk mencari dan mengg4li emas di tanah milik masing-masing.

“Lesen ini perlu dipohon daripada Pejabat Tanah dan Galian negeri (PTG) dan selepas memperolehnya, mereka perlu memohon lesen operasi pula daripada JMG.

“Pemilik tanah juga perlu mengemukak4n satu skim yang mana perlu mendapatkan bantuan jurutera perlomb0ngan berdaftar.

“Skim ini secara mudahnya untuk menunjukkan keluas4n, sistem pengair4n dan beberapa aspek keselamatan lain yang perlu dipatuhi.

“Selain itu, wujud peruntuk4n dalam Enakmen Miner4l Negeri yang memerlukan mereka membayar r0yalti sekitar 2.5 peratus daripada keuntung4n kepada kerajaan negeri,” katanya.

Sehubungan itu, Yunus menasihatkan penduduk kampung berkenaan supaya merujuk kepada JMG untuk mendapatkan nasihat bagaimana mereka boleh meneruskan aktiviti mengg4li em4s di tanah milik masing-masing.

“Tidak perlu terburu-buru, sebaliknya dapatkanlah nasihat daripada pakar. Mereka juga boleh mengadakan kerjasama dengan mana-mana syarikat yang mampu melakukan aktiviti berkenaan secara lebih berkesan dan terserah kepada persetujuan mereka mengenai nisbah pembahagian keuntungan,” katanya.

 

Sumber:http://trendingsangat.pw/