‘Selagi tak bayar, aku tak halalk4n sebungkus teh ais itu’

Vir4l di media sosial, luah4n tidak pu4s hati seorang peniaga yang mendakw4 seorang pelangganny4 tidak memb4yar s3bungkus air teh yang ‘dibeli’ darinya.

Luah4n yang dimu4t naik di sebuah group Facebook itu menerima pelbagai re4ksi netizen yang rata-rata mengec4m peniaga terb4bit yang dikatakan tiada sifat k3sabaran sehingga sanggup memaluk4n pelanggannya.

Dalam kejadian itu, peniaga itu menegask4n dia bukan mahu menjatuhk4n m4ruah wanita berkenaan.

Tetapi dia juga menc4ri rezeki dan tidak dapat menerima alas4n wanita itu yang tiada duit kecil untuk membayarny4.

“Maaflah, bukan nak menjatuhk4n m4ruah seorang ibu. Kami pun cari makan juga. Tak payahl4h kata tak ada duit kecil nak b4yar. Benda yang dibeli itu hanya berapa saja.

“Ingatl4h, benda yang dibeli itu makanan. Jika dimakan, jadi dar4h daging. Kasih4n pada anak-anak itu.

“Boleh pula dia kata sat (kejap) lagi mai b4yar lain sebab tak ada duit kecil, nak pergi isi minyak motosikal dulu. Sat lagi nak mai b4yar, tetapi sampai sekarang tak nampak b4tang hidung pun.

“Kasih4n la anak-anak masih kecil, takkan nak bagi makan pun nak kena men1pu? Minta tolong mai b4yar saja. Selagi tak bayar, tak h4lal,” tulis peniaga terbabit.

Bagaimanapun t4mpil seorang rakan kepada wanita yang menjadi m4ngsa vir4l peniaga terbabit, memberi penjelas4n dan menuntut peniaga berkenaan memohon maaf di atas tindakanny4 yang terburu-buru itu.

“Saya kawan kepada wanita dalam gambar berken4an. k3s air teh ais itu cuma lewat setengah jam sahaja. Tetapi dia sudah b4yar.

“Kepada tuan kedai, mohon minta maaf kepada kakak itu. Dia terlew4t bayar sebab hantar anak pergi sekolah. Dia nak bayar pada awalnya tetapi tuan kedai tiada duit kecil.

“Kalau nak berniaga, biarl4h ikhlas. Esok kita jumpa di kedai. Terima kasih kepada mereka yang bersimp4ti dengan kakak itu. Dia dah bayar duit itu,” kata Hidayat Dayat.

Sementara itu di media sosial, netizen mengec4m peniaga terbabit yang kurang sifat k3sabaran sehingga memfitn4h pelanggannya sendiri.

“Alahai, k3s teh ais sebungkus saja pun. Lew4t setengah jam saja bayar, akak itu tetap b4yar walaupun lew4t. Untung akak itu dapat pahala percuma.

“Benda tak l0gik vir4l pun nak vir4l. Orang lain sampai berpuluh ringgit lew4t bayar pun tak kec0h. Orang lain pun berniaga juga, tetapi ada juga sifat timb4ng rasa,” kata Alang Siti.

“Ibarat kata pepatah, tangan yang memberi lebih baik dari menerima. Angg4p saja sebagai sedek4h. Hari ini kita rugi RM1.50, esok-esok kita untvng berlip4t kali g4nda kak oi!” kata Adilla Paiman.

Mengetahui dirinya dikec4m netizen, peniaga terbabit dijangka akan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada pelanggannya itu. M4langnya dia memilih untuk memberi resp0n berikut:

“Ampa nak cakap apa, cakap la. Saya bercerita pasal h4k saya!!”

 

Sumber : soyalemon