Dakw4an hidup m3wah, pihak penju4l burg3r t4mpil bagi penjelas4n selepas t3ruk dik3cam

Kisah penjual burger yang dikenakan k0mpaun sebanyak RM50 r1bu atas sebab l4ngg4r S0P walaupun berniaga di depan rumah, akui bahawa Neelofa ada hubunginy4 melalui pegu4mnya.

Dikatakan pegu4m berkenaan telefon dan mengatakan bahawa pihak Neelofa mahu memberi bantu4n mel4ngsaikan k0mpaun berkenaan.

Ianya dis4hkan oleh isteri kepada penjual burger tersebut iaitu Norlaili.

Kata Norlaili lagi, selain pihak Neelofa, penceramah yang juga pelakon iaitu Penc3tus Ummah Azman turut ada call dan mahu hulurk4n b4ntuan.

“Pihak pegu4m Neelofa call petang semalam, dan beliau bertanya berkena4n juml4h k0mpaun serta cara untuk b4ntu selesaikannya.”

“PU Azman pula dia sendiri yang contact saya, dan beliau juga menyatakan h4sratnya untuk men0long.”

Namun begitu, Norlaili memberitahu dia dan suami tak men3rima sebarang sumb4ngan sebab masih lagi tvnggu keputus4n r4yuan berkena4n dend4 berkenaan.

“Sebenarnya, memang ada ramai pih4k yang mahu memb4ntu, namun buat masa sekarang, kami tak mahu t3rima lagi.”

“Selagi belum dapat keputus4n r4yuan, sebenarnya kami pun tak pasti berapa juml4h yang kena b4yar. Malah pihak KKM kata mungkin jumlah dend4 akan dikur4ngkan atau dikecualik4n, jadi lebih baik tunggv terlebh dulu.”

Jelas Norlaili kemungkin4n jika dia dan keluarga tak m4mpu nak b4yar d3nda, barulah pihakny akan c0ntact semula l4wyer Neelofa untuk memint4 b4ntuan.

“Jika tidak m4mpu, apa s4lahnya kami terima pertol0ngan tersebut. Namun jika k0mpoun menjadi RM1000 tu, insyaAllah kami boleh bay4r dengan us4ha sendiri.”

Bercerita tentang perk3mbangan terkini perniagaan burger, Norlali memberitahu suaminya kini dalam keadaan traum4 dan l4ngsung tak m3mbuka kedai burg3r.

“Sejak kena k0mpaun Ahad lepas, kami dah tak ber4ni nak berniaga lagi, masih terk3jut dan tert3kan. Buat masa ni, tiada keku4tan pada diri kami.”

Dakw4an Hidup M3wah, Pihak Penjual Burger T4mpil Bersu4ra

Beli kereta, buk4n c4sh..

Makan sed4p di tempat m3wah bukan setiap hari @ setiap bulan…

Rumah c4ntik hasil usaha p3nat l3lah sendiri..sal4h ker?? Apa yg dia t1pu?? Apa yg korang cuba nk kup4skan?

Baik ramai2 berjema4h dtg kampung dia, tgk keadaan tmpt dia berniaga… Mud4h nak cerita, senang… MashaaAllah, t4kutnya ya Allah. Minta j4uh drpd jadi macam ni… Lagipun awal2 lagi dia bukan nk m1nta derm4, dia cuma mint4 bayar4n k0mpaun di kur4ngkan..dia berni4ga d3mi kel4ngsungan hidup… Bukan demi nk k4ya semata-mata… Eh,bukan ker impi4n semua orang kot nk jadi k4ya…nk jadi k4ya,kena usaha lebih,macam dia… ada jer peniaga lain yg berniaga lebih masa, sbb tau bnyk k0mitmen setiap bulan yg nk kena jel4skan..yg mana belum kena,ber1ngat2 lah..awak yg makan gaji tu pn masih ter4sa p3ritnya dgn k0s sara hidup skrg kan? Apatah lg kami peniaga kecil kecilan ni…

Hanya kami yg rasa,dan hanya kami yg dapat memah4mi…

“ore hok kenal kita jah thu segalo kisah kita…hok duk viral2 tok thu gapo…doh kita m4mpu b4yar…loni nok oyaknya ore nego kecik macam kita ni kena k0mpaun 50k…

beli keto sblom c0v1d mari…klu thu c0v1d nok mari..ore nego mlm tok leh nok nego…tak dok duk g0ng nok beli” tulis Faisal Burger

Terdahulu tular beberapa hari lalu di media sosial apabila seorang peniaga burger di Kota Bharu, Kelantan dikenak4n k0mpaun RM50,000 selepas dikatakan membuka g3rai burger m3lebihi waktu operasi. Perkongsian yang dibuat nyata mendapat simp4ti orang ramai serta membuatkan para netizen ber4ng dengan juml4h k0mpaun t1nggi yang dikenakan.

Terbaharu, kisah peniaga yang turut mendapat perhatian Neelofa ini tul4r sekali di mana beliau dimaklumkan sudah ker4p menerima amar4n dan k0mpaun daripada pihak pengu4sa sebelum ini.

Menerusi perkongsian netizen, peniaga burger ini dikatakan sudah ker4p mel4ngg4r S0P yang ditetapkan sejak dari Perint4h Kawal4n Pergerak4n (PKP) tahun lalu lagi.

Pembuk4an kedai sehingga jam 2 pagi serta menjadi port lep4k antara yang menjadi punc3 kedai ini dik0mpaun. Malah, dalam satu perkongsian lain di Facebook, pemilik kedai burger mem4klumkan kedainya dibuka hingga jam empat pagi.

Sejak tular berita peniaga ini dik0mpaun, ramai yang bersimp4ti memikirkan n4sib peniaga ini yang perlu bek3rja ker4s dalam membayar k0mpaun yang tinggi.

Walau bagaimanapun, kehidupannya m3wah yang dided4hkan netizen menyatakan sebaliknya apabila beliau t4mpil berkereta berjen4ma serta menj4mah di restoran mahal.

Menerusi pended4han yang dibuat, para netizen nampaknya ber4ng dengan peniaga ini serta berp3ndapat jumlah k0mpaun yang dikenakan adalah w4jar. Tidak kurang juga yang berp3ndapat jumlah RM50,000 masih tingg1 untuk seorang peniaga yang sudah dikenakan k0mpaun dan diberikan am4ran sebelum ini. Bagaimana pula dengan pendapat anda?

 

Sumber : http://trendingsangat.pw/2021/04/mew-jul0bug-royak/