“M4ti ke kalau you all tangguhk4n sekej4p balik kampung tu?” – Catriona Ross ‘sek0lahkan’ rakyat Malaysia nak ‘lockd0wn’ di kampung

PELAKON Catriona Ross meluahkan rasa m4rah terhadap sikap deg1l segelintir rakyat Malaysia yang dilihat b3rduyun-duyun pulang ke kampung sebaik kerajaan mengumumkan ‘t0tal l0ckdown’ pada Jumaat.

Menurut Catriona atau nama sebenarnya, Catriona Norhayati Ross Bahrin Ross, 41, dia tidak tahu bagaimana mahu menggamb4rkan perasaannya melihat gambar keses4kan di lebuh raya utama negara seperti yang tular pada pagi Sabtu.

“Saya mar4h sangat sebab dah nak menjangkau 16 bulan negara kita berada dalam keadaan begini, kenapa masih ramai lagi yang se0lah-olah tidak memahami apa yang terj4di dan diperkatakan?

“Apabila kerajaan umum l0ckdown, setiap kali itu juga keesokannya lebuh raya akan ses4k.

“Dah tiada cara lain sebab itu saya buat video seperti yang dikongsikan di Instagram, saya harap ia sampai ke hati dan menjent1k kesedar4n semua,” katanya ketika dihubungi mStar.

Perkongsian Catriona di Instagram.

Terdahulu, Catriona memuat naik video di Instagram meluahkan perasaan ger4m atas sikap sesetengah rakyat Malaysia yang pentingk4n diri sebelum l0ckdown bermula di seluruh negara 1 Jun ini.

Catriona berkata dia memahami sekiranya sesetengah daripada mereka benar-benar terdes4k mahu pulang ke kampung halaman, namun dia kes4l sekiranya ada pihak yang menyal4hgunakan kebenar4n p0lis untuk tujuan itu.

“Saya tahu memang ada yang dapat surat kebenaran daripada p0lis, MITI, saya faham itu… tapi yang jadi persoalan saya m4ti ke kalau you all tangguhk4n sekejap nak balik ke kampung tu, macam you seorang sahaja yang ada isteri di kampung.

“Apa lagi dalam keadaan sekarang tiga varian yang dah ada di negara kita. Saya y4kin dalam ramai-ramai yang berses4k nak balik ke kampung tu mungkin tanpa sedar mereka sendiri jadi ‘carrier’ c0v1d-19 sebab varian sekarang memang tidak ada simpt0m.

“Walaupun mereka yakin tiada apa-apa, kemungkinan itu tetap ada sebab kita ada Kluster Aidilfitri pun disebabkan perkara macam inilah apabila ramai b3rduyun-duyun balik kampung masa hari raya dua minggu lalu,” ujarnya.

Highway ses4k sebaik kerajaan umumkan t0tal lockdown.

Dalam pada itu, Catriona juga tidak menyangka video yang dikongsikannya itu turut mendapat perhatian para doktor dan petugas barisan hadapan (frontliners) yang mengucapkan terima kasih kepadanya kerana menghasilkan video kesed4ran tersebut.

“Lepas saya post video itu, saya banyak dapat mesej daripada doktor dan nurse yang ucap terima kasih kerana meluahkan apa yang mereka rasa selama ini.

“Kesianl4h pada mereka yang dah p3nat berk0rban untuk kita semua… mereka cerita kalau dah pakai PPE (pakaian perlindungan diri), memang tak boleh kalau nak bu4ng air pun mereka kena tah5n sampai habis syif dengan berpeluh-peluh lagi.

“sed1h saya dengar cerita mereka… takkanlah kita nak tambahkan lagi angka k4s c0v1d-19 negara kita,” katanya lagi.

Catriona berkata sekarang bukan masanya untuk rakyat Malaysia m3nuding jari meletakkan kesalah4n kepada satu-satu pihak sebaliknya lihat pada diri sendiri terlebih dahulu sama ada kita adalah rakyat yang bertanggungjawab ataupun tidak.

“Sekarang kita semua kena tengok pada diri sendiri, tak perlu saling nak tvding jari pada mana-mana pihak.

“Kalau ada selebriti buat s4lah, anda kec4m mereka macam hari dah nak ki4mat. Saya cakap ini bukan sebab nak b3la golongan artis, sebab bagi saya yang mana sal4h tetap sal4h.

“Cumanya sekarang, saya harap kita jadilah rakyat yang bertanggungjawab… kalau anda tak nak ahli keluarga men1ngg4l dunia kerana c0v1d, please just stay at home,” luahnya.

Kerajaan pada Jumaat mengumumkan total lockd0wn selama dua minggu bermula 1 Jun ini bagi mengekang penul4ran c0v1d-19 yang sudah pun menc4cah jumlah kes tertinggi dalam negara iaitu sebanyak 9,020 pada Sabtu.

 

Sumber : Mstar