Semua surat Miti terb4tal, Pergerak4n terh4d 10km. Ini pula jumlah penump4ng dlm satu kereta

SEMUA pusat beli-belah atau shopping mall akan ditbtup sepanjang tempoh ‘t0tal lockd0wn’ bermula 1 hingga 14 Jun ini.

Bagaimanapun, premis berkaitan keperluan asas seperti makanan dan barang keperluan di dalam pusat beli-belah dibenarkan beroperasi seperti biasa.

Ia diumumkan oleh Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Ahad petang.

Selain itu, rest0ran, outlet makanan termasuk g3rai di tepi jalan dibenarkan beroperasi, namun ‘dine-in’ masih tidak dibenarkan.

Pada Jumaat lalu, kerajaan m3mutuskan untuk menguatkuas4kan penutup4n p3nuh sektor sosial dan ekonomi ataupun ‘total lockd0wn’ Fasa Pertama di seluruh negara.

Menerusi satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri, pelaksana4n tersebut berkuatku4sa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun hingga 14 Jun 2021.

Sepanjang tempoh tersebut, semua sektor tidak dibenarkan untuk beroperasi kecuali sektor ekonomi dan perkhidmatan perlu (essential economic and service sector) seperti yang disenaraikan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Semua surat Miti terbatal mulai 1 Jun! Pergerak4n terhad 10km dari kediaman, hanya 2 individu dalam satu kereta

SEMUA surat kebenar4n perjalan4n untuk urusan bekerja yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) sebelum ini terb4tal mulai 1 Jun 2021.

Menurut Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kementerian-kementerian yang berkaitan akan mengeluarkan sur4t kebenar4n perjalanan baharu untuk sektor-sektor yang dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh ‘total lockd0wn’ yang bermula 1 hingga 14 Jun 2021 ini.

Bagaimanapun katanya, bagi perjalanan merent4s negeri dan daerah untuk tujuan kecem4san, P0lis Diraja Malaysia (PDRM) masih boleh mengeluark4n surat kebenaran.

“Surat rent4s negeri untuk urusan kerja tidak boleh lagi digunakan, ia akan tamat pada 31 Mei dan kementerian-kementerian akan keluark4n surat baharu berkaitan kerja.

“Tapi untuk kes-kes lain kita benarkan seperti kes kecem4san seperti kemati4n, keluarga s4kit, n4zak dan sebagainya… perkara ini boleh dirujuk kepada PDRM,” katanya pada sidang media Ahad petang.

Ismail Sabri berkata, Menteri Kanan Kerja Raya (Infrastruktur) Datuk Seri Fadillah Yusof akan mempengerusikan mesyuarat penyelarasan berhubung surat kebenaran pergerak4n pekerja pada Isnin.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, hanya dua orang termasuk pemandu dibenarkan untuk berada dalam kenderaan persendirian bagi tujuan mendapatkan barang keperluan harian.

Pergerakan yang dibenarkan adalah dalam radius 10 kilometer dari kediaman sepanjang tempoh ‘total l0ckdown’.

Pelaksanaan tersebut berkuatkuasa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun hingga 14 Jun 2021.

Terdahulu KERAJAAN memutusk4n untuk menguatkuas4kan penutup4n penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun ‘total l0ckd0wn’ Fasa Pertama di seluruh negara.

Menerusi satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri pada Jumaat, pelaksanaan tersebut berkuatkuasa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun 2021 hingga 14 Jun 2021.

Dalam perkembangan terkini, KDN akan menguatkuasakan PKP secara lebih k3tat mnjel4ng l0ck d0wn penuh

KENYATAAN MEDIA

1. Susulan pengumuman pelaksanaan ‘lockd0wn’ di seluruh negara selama 14 hari bermula 1 hingga 14 Jun 2021, Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah mengambil langkah-langkah tambahan bagi memastikan aspek penguatkuas4an dan pematuh4n S0P dilaksanakan secara berkesan.

2. Sehubungan itu, kekuat4n angg0ta P0lis Diraja Malaysia (PDRM) akan ditambah kepada 55,000 anggota sepanjang pelaksanaan ‘lockd0wn’ kali ini berbanding 37,000 anggota semasa. Disamping PDRM, KDN juga telah menggerakkan seramai 15,000 anggota lagi daripada agensi-agensi penguatkuasa4n yang lain yang menjadikan jumlah kekuat4n tambahan keseluruh4n sebanyak 70,000 anggota. Walau bagaimanapun, KDN bersedia untuk menambah jumlah anggota jika diperlukan melalui PDRM, JIM, APMM, RELA, ESCOMM, AKSEM, PENJARA, PKK serta AADK bagi tujuan penugasan tersebut.

3. Selain itu, KDN melalui PDRM juga akan meningkatk4n bilangan Sekat4n Jalan Raya (SJR) di seluruh negara kepada lebih 800 SJR berbanding hampir 600 SJR pada masa ini.

4. Pemeriksaan secara meng3jut juga akan dilaksanakan oleh Tim Pemantauan Pematuh4n S0P dengan kerjasama kementerian dan agensi kerajaan berkaitan seperti MITI, KSM, KKR dan Pihak Berkuasa Tempatan bagi memastikan pematuh4n S0P dalam kalangan sektor sosial dan ekonomi. Jumlah penug4san Tim Pemant4uan Pematuh4n S0P tersebut akan dipertingkatk4n kepada hampir 20,000 orang anggota berbanding 13,795 orang ketika ini. Pemeriksaan juga akan melibatkan kawasan di luar bandar dan lokasi-lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai berkumpul.

5. Selain dari OP BENTENG, APMM dan Pasukan P0lis Marin akan digerakk4n untuk memperket4tkan pem4tuhan S0P dan kawal4n sempadan terutama di laluan-laluan pan4s yang menjadi tempat pendarat4n pendat4ng as1ng bagi menceg4h kemasukan secara h4ram.

6. Manakala JIM bersama JPN dan PDRM juga akan mempertingkatk4n operasi penguatkuas4an secara bersepadu di kawasan-kawasan penempatan warga as1ng di seluruh negara.

7. KDN menasihatkan agar semua pihak memberikan kerjasama dan mematuhi S0P yang telah ditetapkan oleh Kerajaan bagi memastikan keberkesanaan pelaks4naan perint4h ‘l0ckdown’ kali ini. Tind4kan teg4s tanpa kompr0mi seperti k0mpaun akan diambil ke atas mana-mana pihak yang didapati tidak mematuhi S0P di bawah Akta Pencegah4n dan Pengawal4n Peny4kit Berj4ngkit 1988 [Akta 342].

8. Untuk sebarang pertanyaan melibatkan KDN dan Jabatan-Jabatan di bawahnya berhubung pelaksanaan ‘lockd0wn’ kali ini, orang ramai boleh menghubungi Bilik Gerakan (seperti di lampiran) yang sudahpun beroperasi ketika ini. Manakala Bilik Gerakan KDN akan beroperasi 24 jam bermula 1 Jun 2021.

DATO’ SERI HAMZAH ZAINUDIN

MENTERI DALAM NEGERI

29 MEI 2021, PUTRAJAYA

 

Sumber:limauasamboi