Pengaku4n berani! Usahawan kosmetik dedah tak suka s0lat ketika ‘live’… ini jawab mufti – Viral | mStar

KEC0H di media sosial video yang menunjukkan seorang usahawan kosmetik yang tanpa s3gan silu meng4ku dirinya tidak suka s0lat.

Menerusi klip video 27 saat itu yang merupakan rakaman secara pengstrim4n langsung di Facebook (FB Live), wanita itu bercakap dalam l0ghat Kelantan.

“Orang nak buat apa suka hati orang la (orang panggilan untuk diri sendiri). Bacaan Yasin tak perlu tunggu malam Nisfu Syaaban. Mu datang duduk rumah aku lagu mana (macam mana). Aku ny3mbah (s0lat) ke tak? Kalau nak tahu aku ny3mbah ke tak datang rumah aku.

“Aku memang tak suka semb4hyang. J4ngan suruh aku semb4hyang. Ambil air sembahy4ng (wuduk) pun aku tak r3ti. ‘Macam mana Aiman ambil air semb4hyang’ (tanya pada orang sebelah),” kata wanita itu, tidak dapat dipastikan bila dan lokasi video tersebut dibuat.

Rata-rata netizen meng3cam tind4kan usahawan tersebut.

Bagaimanapun, tindak4n usahawan yang ber4ni membuat pengakuan tersebut membangkitk4n kemarah4n ramai khususnya masyarakat Islam.

Susulan itu, Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad menasihatkan para pengikutnya perlu membuat pen4pisan dan penilaian secara baik terhadap video yang tular.

“Kita perlu membuat pen4pisan dan menilai bukan sahaja melihat siapa yang bercakap, tetapi kita juga menilai apa yang dikatakan. Jang4n hanya pandang pada siapa yang bercakap.

“Dalam Islam, dua perkara ini kena lihat siapa yang bercakap dan menilai apa yang dikata. Kalau seperti yang did4kwa, dia berb4ngga atau kej4hilannya kerana tak suka sembahyang, tak tahu wvduk, ini adalah perbuatan yang tidak baik.

“Perbuatan yang tidak baik, tidak seharusnya diu4r-uark4n. Jadi, tidak baik kalau kita berb4ngga atau mend3dahkan perbuatan-perbuatan bvruk kita,” katanya kepada mStar.

Bukan sekadar itu, beliau menjelaskan bahawa individu tersebut seharusnya didekati sekiranya dia benar-benar j4hil dalam Islam.

“Jika dia dalam kalangan orang-orang yang j4hil, maka bal5slah percakapan orang-orang yang j4hil itu dengan memberi kesejahteraan.

“Ertinya kita perlu dekati orang macam ni untuk mengenal lebih dekat, kenapa dia meluahk4n kata-kata macam ini… adakah kata-kata ini dikeluark4n kerana kej4hilannya atau kerana dia berbangga dengannya, ia dua isu yang berbeza,” katanya.

Mohamad Shukri.

Sehubungan itu, Mohamad Shukri akan meminta pihak berkuasa iaitu Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) untuk mengend4likan perkara ini.

“Sekiranya dia j4hil, pihak penguatku4sa akan mend4mping orang ini dan memberi bimb1ngan. Kalau dia tak tahu ambil wvduk, beri bimbing4n bagaimana ambil wuduk.

“Berdasarkan hasil sias4tan itu nanti barulah kita ambil tindak4n-tindak4n yang sewajarnya. Kalau masih berul4ng-ul4ng dan sudah diberi nasihat, tetapi dia berkeras juga maka tindakan boleh dikenakan mengikut undang-undang.

“Ia perlu berpandukan kepada si4satan yang teliti apakah punc4 sebenar dia bertind4k sedemikian. Pihak berku4sa perlu si4sat dakwa4n yang tersebar di media sosial,” katanya.

Sementara itu, pend4kwah bebas dan Pencetus Ummah (PU) Amin berp4ndangan terdapat kemungkin4n usahawan itu menyindir individu-individu yang meng4nggap dia tidak solat.

PU Amin.

Walau bagaimanapun beliau berkata, apa yang dipertuturkan menerusi video yang tular merupakan kata-kata yang tidak baik untuk dil0ntarkan.

“Kata-kata macam ni tak baik dan boleh bawa fitn4h kepada semua yang mengenali dia, sebab hal solat dan agama tak boleh suka-suka dibuat main,” katanya ketika dihubungi.

Sehubungan itu, PU Amin atau nama sebenarnya Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim menyarankn pihak berw4jib untuk mendek4ti dan m3mbimbingnya.

“Kena ada yang mahir agama mendekati dan m3mbimbing dia. C0ntent ber4ni macam ni sepatutnya tak perlu ada lagi dah sebab hanya membawa kepada bad marketing dan ini boleh menc3tuskan suasana tak baik atau negatif dalam masyarakat,” ujarnya.

Sumber:mstar