Malaysia tersenarai dalam 19 negara berisik0 lvmpuh sepenuhnya pada sistem kesihatan jika pand3mik tak terk4wal

BERPULUH negara kini dilaporkan berdepan masal4h kekurangan bekal4n 0ksigen yang t3ruk kerana peningkat4n k3s C0vid-19, sekali gus berdepan risik0 sistem kesihatan lvmpuh sepenuhnya.

Biro Kewartawanan Penyiasatan menganalisis data yang disediakan oleh Every Breath Counts Coalition, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Path dan Clinton Health Access Initiative (CHAI) untuk mengenal pasti negara-negara yang paling berisik0 kehabis4n bekalan oksigen.

Ia juga mengkaji data mengenai kadar vaksin4si gl0bal.

Menerusi analisis tersebut, 19 negara di seluruh dunia termasuk India, Argentina, Iran, Nepal, Filipina, Malaysia, Pakistan, Costa Rica, Ecuador dan Afrika Selatan – dianggap paling berisik0 setelah menc4tat peningkat4n k3s sejak Mac dengan sekurang-kurangnya kenaikan 20 peratus dan dalam masa sama kurang dari 20 peratus p0pulasi penduduknya yang mengambil v4ksin.

Terdapat kebimb4ngan negara-negara Asia lain seperti Laos turut berisik0, juga negara-negara Afrika termasuk Nigeria, Ethiopia, Malawi dan Zimbabwe yang mempunyai sistem pemb3rian oksigen kurang m4tang, yang bermaksud peningkat4n kecil mungkin menimbulk4n mas4lah besar.

Sebilangan besar negara-negara ini menghadapi masal4h bekalan oksigen sebelum wab4k mel4nda, kata koordinator Every Breath Counts Coalition, Leith Greenslade.

Pertambahan keperluan oksigen mend0rong sistem kesihatan berdepan mas4lah.

“Situasi tahun lalu, dan sekali lagi pada Januari tahun ini di Brazil dan Peru, seharusnya menjadi amar4n kepada kita.

“Tetapi dunia tidak menyed4rinya. Kita seharusnya tahu ia akan berlaku kepada India setelah melihat apa yang berlaku di Amerika Latin. Dan sekarang lihat kepada Asia, kita harus tahu ini akan berlaku di beberapa bandar besar di Afrika,” katanya.

Bercakap kepada biro, Robert Matiru, yang memimpin C0vid-19 Oxygen Emergency Taskforce berkata: “Kita mungkin akan melihat sistem kesihat4n rvntuh sepenuhnya, terutama di negara-negara dengan sistem yang sangat r4puh.”

H0spital-h0spital di India telah melaporkan kekurangan bekalan oksigen yang ketara ketika negara itu mengh4dapi gel0mbang kedua pand3mik.

Pada pertengahan Mei, India memerlukan tambahan 15.5m meter padu oksigen sehari hanya untuk pes4kit C0vid-19, lebih 14 kali ganda daripada yang diperlukannya pada Mac, menurut analisis biro.

Barisan pakar juga bimb4ng dengan negara-negara jiran India – Pakistan, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka dan Myanmar yang ada di antaranya berg4ntung pada oksigen dan peralatan buatan India.

“Anda bayangkan jika mereka mula menunjukkan peningkatan sama, maka itu akan menjadi lebih bvruk lagi, kerana India memerlukan kesemua bekalan,” kata naib presiden ubat-ubat4n penting di CHAI, Zachary Katz.

Data biro menunjukkan bahawa Nepal kini memerlukan lebih dari 100 kali ganda bekalan oksigen daripada yang diperlukan pada bulan Mac. –The Guardian UK

 

Sumber:mstar