5 dik0mpaun kerana majlis kenduri sambut kelahir4n cucu

Sungai Petani: Lima individu dik0mpaun RM4,000 seorang selepas didap4ti berkumpul di majlis kenduri menyambut kelahir4n cucu di sebuah rumah di Kampung Sungai Lalang di sini, malam tadi.

Ketua P0lis Daerah Kuala Muda Asisten Komisioner Adzli Abu Shah berkata, lima individu yang dik0mpaun itu terdiri daripada tiga lelaki dan dua wanita berusia antara 19 hingga 61 tahun.

Menurutnya, pasukan pem4ntau C0v1d-19 dari Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Kuala Muda menerima maklumat awam berhubung majlis kenduri yang diadakan di rumah berkenaan pada 9 malam.

“Sebaik tiba di lokasi, didapati lima individu terbabit sedang berkumpul di majlis kenduri itu serta tidak mem4tuhi penjarak4n fizikal dan tidak mem4kai pelitup muka.

“Kesemua individu terbabit kemudiannya dibawa ke IPD Kuala Muda untuk tindak4n k0mpaun,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Adzli berkata, hasil sias4tan mendapati kesemua individu terbabit yang menet4p di sekitar daerah ini didapati mengadak4n kenduri kesyukuran untuk menyambut kelahir4n cucu seorang daripada mereka yang dipercayai tuan rumah.

Beliau berkata, pemeriksaan juga mendapati kesemua mereka adalah tetamu jemput4n yang juga rakan tuan rumah yang diund4ng ke majlis itu.

“Kesemua mereka diterangk4n kesalah4n dilakukan dan dikeluarkan k0mpaun sebanyak RM4,000 seorang kerana melangg4r prosedur operasi standard (S0P) Perint4h Kawal4n Pergerak4n (PKP) 3.0.

“Mereka dik0mpaun mengikut Perkara 9 Peratur4n Pencegah4n Dan Peng4walan Penyak1t Berjangk1t (Langkah-Langkah Di Kawasan Tempatan Jangk1tan) 2021.

“Kesemua individu terbabit diterangkan perlu menjelaskan k0mpaun yang dikenakan dalam tempoh 14 hari dari tarikh k0mpaun di keluarkan di Pusat Kesihatan Daerah,” katanya.

 

Sumber:hmetro