[Video]Jemaah Berselawat Dalam Trak P0Iis Slps 37 Drpdnya Dik0mp4un Kerana lngkar S0P PKP.

Pasir Mas: Seramai 37 jemaah dik0mpaun kerana meIangg4r pr0sedur 0perasi standard (S0P) Perlnt4h KawaI4n Pergerak4n (PKP) selepas dipercayai menunaikan solat berjemaah di dua surau di Mukim Chetok, T0k Uban di sini, kelmarin.

Ketua P0Iis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Mohd Nasaruddin M Nasir berkata, kesemua jemaah terbabit terdiri daripada lndividu berusia antara 20 hingga 70 tahun dikesan lngk4r dengan S0P dalam pemeriksaan pada 9 malam itu.

Menurutnya, sebanyak 28 s4man dikeluark4n di lokasi pertama dip3riksa, manakala sembilan lagi diberikan kepada jemaah di surau kedua.

“Mereka dikenakan kmpaun atas kesaIahan tdak memakai peIitup muka selain menunaikan solat Isyak berjemaah walaupun sudah sedia maklum bahawa t1dak dibenarkan sepanjang PKP ini.

“Ia jelas meIangg4r S0P termasuk penj4rakan fizikal yang bukan sahaja boleh membhayak4n, malah memberi rlsik0 kepada penuIar4n C0vld-19.

“Masyarakat sepatutnya mematuhi segala arah4n kerajaan demi keselamatan bersama terutama untuk mengek4ng peningkatan jumlah mngsa C0vld-19 yang semakin memblmbangkan di Kelantan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sebelum ini, satu video berdurasi 22 saat tuIar di media sosi4l yang memaparkan sekumpulan individu dithan dan sedang berselawat di atas kenderaan p0Iis dipercayai ketika di bawa ke Ibu Pejabat PoIis Daerah (lPD) Pasir Mas.

Video:

https://www.facebook.com/mkinibm/videos/323020682835798/

Mohd Nasaruddin berkata, terdapat juga jemaah yang terdiri daripada kanak-kanak berusia antara lima hingga 10 tahun tetapi atas budi bicara, pihaknya hanya memberi nasihat memandangkan mereka individu di bawah umur.

“Pihak kami akan terus membuat r0ndaan dan pemantau4n untuk mengenal pasti mana-mana kumpulan atau individu yang meIangg4r S0P selain mengalu-alukan kerjasama masyarakat setempat untuk melporkan kepada p0Iis jika berlaku di kawasan mereka.

“PoIis tdak akan berk0mpromi dengan mereka yang melakukan kesaIah4n membabitkan pelnggar4n S0P terutama di sepanjang skatan pergerak4n penuh yang bermula hari ini.

Sumber: hm,mk