Tiba-tiba posting Pak Long Mail c3tus tanda tanya… ada masal4h pintu belakang ke?

HANTARAN Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di laman sosial pada Rabu, m3nimbulkan tanda tanya ramai.

Pada perkongsian itu, Ismail memuat naik sekeping gambar dirinya sedang menutup pintu pejabatnya.

“Saya dah tutup pintu depan tapi…….” tulisnya pada hantaran tersebut dengan disertai emoji s3dih.

Kapsyen yang terg4ntung itu mengund4ng teka-teki warga maya, dengan rata-ratanya cuba mentafsir apakah sebenarnya yang cuba disampaikan oleh menteri berkenaan.

Meskipun tidak merujuk kepada mana-mana pihak atau situasi secara spesifik pada hantaran tersebut, namun ruangan komen ‘meriah’ dengan pelbagai tafsiran netizen.

Netizen membuat tafsiran di sebalik kapsyen pada hantara Ismail.

Ada di antara mereka percaya hantaran itu merujuk kepada luahannya mengenai kebenaran ber0perasi kepada sebahagian besar perkhidmatan perlu dalam sektor perkilang4n.

“Paklong Mail dengan Dr Noor Hisham berusaha bersungguh-sungguh nak total lockdown. Tapi ada menteri nak buka banyak sektor. Tu pening tu.

“Ada juga yang cuba membuka pintu belakang dengan macam-macam al4san.

“Pintu depan sudah pun Datuk Seri tutup rapi. Andai ada yang cuba memec4hkan pintu belakang, dinding, mahupun atap, kita serahkan pada Yang Maha Berkuasa,” demikian antara komen netizen.

Antara netizen yang memberikan kata-kata semangat kepada Ismail.

Dalam pada itu, ada juga daripada netizen yang memberikan kata-kata semangat dan menzahirkan ucapan terima kasih di atas segala usaha beliau selama ini.

Kerajaan pada 28 Mei lalu memutusk4n untuk menguatkuasak4n penutup4n penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun ‘total lockdown’ Fasa Pertama di seluruh negara.

Pelaksanaan tersebut berkuatkuasa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun 2021 hingga 14 Jun 2021.

Sepanjang tempoh tersebut, semua sektor tidak dibenarkan untuk beroperasi kecuali sektor ekonomi dan perkhidmatan perlu (essential economic and service sector) yang akan disenaraikan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Pada 31 Mei, kerajaan memutuskan mana-mana perniagaan yang ingin beroperasi dalam tempoh ‘total l0ckdown’ boleh mendapat peng3cualian daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).

Sumber:mstar