“Pengabai4n S0P…” – Lap0ran sias4tan d3dah pvnca 2 tren bert3mbung rupa-rupanya…

SELEPAS lebih dua minggu 1nsiden pert3mbungan dua tren Transit Aliran Ringan (LRT) melibatkan sebuah tren yang r0sak dan sedang dip4ndu uji dengan sebuah lagi tren yang membawa p3numpang, punc4 sebenar kej4dian akhirny4 did3dahkan.

Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong pengabai4n prosedur operasi standard (S0P) kritik4l oleh pemandu tren bernombor 40 dan peng4wal pusat kaw4lan 0perasi (OCC) LRT ketika mengendalikan g3rabak menjadi punc4 1nsiden yang berlaku pada 24 Mei lalu.

Menurut beliau, tren 40 mengalami m4salah apabila sal4h satu daripada dua sistem komunikasi vehical on board communication (VOBC) gag4l berfungsi pada jam 6.26 petang.

“Apabila VOBC g4gal berfungsi, tren 40 perlu dik0songkan dan dik3luarkan daripada perkhidmatan untuk dihantar ke dep0h penyelenggar4an di Lembah Subang iaitu terlet4k di arah selatan.

“Namun pada jam 8.13 malam, satu lagi VOBC tren berkenaan g4gal berfungsi dan pemandu telah diker4hkan untuk mengend4likan tren 40 secara m4nual ke Stesen Dang Wangi agar ia dapat dis3t semula ke mod kawal4n aut0matik (ATO),” katanya.

Ka Siong berkata demikian ketika sidang akhbar secara maya mengenai laporan s1asatan berhubung ins1den tersebut pada Khamis.

Menjelaskan lebih l4njut, Ka Siong berkata OCC tidak dapat meng4wal tren berkenaan apabila kedua-dua VOBC r0sak.

“Si4satan mendapati ketika proses pemindah4n tren 40 untuk dis3t semula dan dikembalikan kepada ATO, pemandu dan peng4wal OCC telah mengabaik4n S0P kr1tikal tertentu,” katanya.

Beliau berkata, keg4galan komunikasi antara OCC dengan pemandu tren 40 pada ketika itu sedang berada dalam pengendali4n ‘time out’ dan pelepas4n tren 81 meng4kibatkan berlakunya perl4nggaran.

“Tren 81 dilepaskan dari Stesen KLCC ke Stesen Kampung Baru tanpa peng3sahan tepat bahawa tren 40 telah dis3t semula kepada ATO.

“Keadaan ini seterusnya mengakib4tkan berlakunya pert3mbungan antara tren 40 dan tren 81,” katanya.

Sehubungan itu, Ka Siong berkata, kementeriannya menerusi jawatankuasa teknikal telah mengemukakan 23 cadangan penamb4hbaikan yang harus dilaksanakan oleh Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) dan Rapid Rail kepada kabinet agar perkara serupa tidak berulang.

Ia mer4ngkumi lima cadangan penambahbaikan bagi jangka pendek, 11 jangka sederhana dan tujuh jangka panjang yang memerlukan masa lebih dari enam bulan untuk dilaksanakan.

Antara lima penambahbaikan jangka pendek adalah menetapkan dua pemandu bagi mengend4likan tren secara m4nual.

“Peranan pemandu kedua adalah sebagai pegawai keselamatan dan pematuh4n selain mereka perlu dib3kalkan dengan lampu suluh berkuasa tinggi ketika bertugas di dalam ter0wong,” katanya.

Tambahnya, Prasarana dan Rapid Rail turut dicadangkan agar menjalankan penilaian teknik4l terhadap S0P pengendali4n tren secara manual di dalam ter0wong bersama audit secara berskala.

“Bagi penambahbaik_n dalam jangka masa panjang, syarikat itu perlu mengadakan kursus latihan dan pensijilan semula secara berkala bagi mengekalkan kecekapan pengawal OCC dan pemandu tren.

“Prasarana juga perlu menjalankan penilaian risik0 terhadap pemasangan ‘stanchion’ di ‘vestibule’ di dalam tren,” katanya lagi.

Dalam kejadian pada 24 Mei lalu, tren 40 yang sedang dipandu uji bertembung dengan tren 81 yang sedang membawa 213 penumpang dari Stesen KLCC ke Stesen Kampung Baru.

Insiden tersebut mengakibatk4n 47 penumpang mengalami c3dera p4rah, manakala 166 c3dera ringan.

Ia merupakan pel4nggaran kali pertama sejak LRT memulakan operasinya sejak 23 tahun lalu. – SINAR HARIAN

 

Sumber: mstar