Bertentang4n dengan syariat Islam, kerajaan tak s3tuju usaha benarkan j4ntina ketiga di Malaysia

Ia bertentang4n dengan syariat Islam.

Demikian kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berhubung usaha untuk membenarkan jant1na ketiga di Malaysia.

Ujar beliau, kerajaan tidak bers3tuju dengan usaha itu, sebagaimana Malaysia juga tidak mengiktir4f golongan lesbi4n, g4y, biseksu4l, transg3nder dan p3lik (LGBTQ).

Menurutnya, pendirian kerajaan itu ditegask4n beliau ketika menyampaik4n amanat melalui persidangan dalam talian bersama Ahli Jawatanku4sa Penyelidik Kajian Implik4si Gender Ketiga.

“Prinsip saya, huj4h perlu dibal4s dengan hujah. Maka, hujah yang tunt4s perlu dikemukakan,” katanya menerusi hantar4n di Facebook beliau pada Jumaat.

Zulkifli berkata, persidangan itu dianjurkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Pada Februari lalu, Zulkifli dilaporkan berkata, Malaysia men0lak dasar lu4r pentadbiran baharu Amerika Syarikat yang mahu memprom0sikan hak as4si golongan LGBTQ di seluruh dunia.

Kata beliau, LGBTQ sejak awal lagi menyalahi normal manusia biasa.

“Justeru ia bertentang4n dengan syariat Islam dan kerajaan tidak meny0kong sebarang kemp3n yang dilabelkan LGBTQ di negara ini,” ujarnya. – Sinar Harian.

 

Sumber:mstar