Hil4ng Punca Pend4patan, Lima Ber@nak ‘Terpksa’ Tinggal Dalam Kndang Kamb1ng Selama 10 Hari

Ber4t mata memndang ber4t lagi b@hu yang memikulnya, itulah peribahasa yang sesuai digunakan bagi menggambarkan satu situasi di mana sebuah keluarga terpaksa menjadikan kndang kambing sebagai tempat bert3duh.

Kisah meruntvn hat1 ini, diceritakan menerusi satu hantaran di laman Facebook oleh Penang Kini yang meraih pelbagai respon daripada netizen yang turut bersimpat1 dengan nasIb keluarga ini.

Tinggal di dalam kndang

Foto: Penang Kini

Menerusi hantaran tersebut, keluarga ini difahamkan menetap di Kampung Teluk Ipil, Nibong Tebal, Pulau Pinang. ‘Kandang’ yang dijadikan rumah itu, didiami lima beran4k ini 10 hari yang lepas, berikutan kegag4lan untuk membayar sewa yang telah ditetapkan oleh tuan rumah.

Keluarga Azman bin Ahmad 46 tahun bersama isteri dan 3 anaknya sudah 10 hari tinggal di bangsal ini setelah dius1r keluar dari rumah sewa setelah tidak dapat membayar sewa beberapa bulan.

Berbicara lebih lanjut, keluarga ini terkesan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan si bapa hanya berkerja sebagai tukang rumah. Susulan daripada itu, keluarga ini hilang punca pendapatan.

Dia yang hanya bekerja sebagai tukang rumah ini cukup terkesan diwaktu PKP ini yang langsung tidak mempunyai pendapatan kerana tidak dapat bekerja.

Kndang serba kekurangan

Foto: Penang Kini

Apa yang lebih mervntun hati, apabila keluarga ini terpksa ‘akur’ untuk menetap di rumah itu tanpa ada sebarang bekalan eletrik dan sumber air yang bersih. Jika dilihat foto-foto yang dikongsi, dapat dilihat keadaan kadang itu yang serba kekurangan dan sama sekali tidak sel3sa untuk didiami.

Rasa sedih melihat suasana bangsal kambing yang dijadikan rumah tiada elektr1k dan air yang tidak tervrus. Apatah lagi sekiranya hujan leb4t sudah tentu habis b4sah lncun sekeluarga.

Kis4h kelu4rga ini turut mendapat perh4tian banyak p1hak, dan pihak berkenaan sudah tampil memberikan bntuan awal kepada keluarga ini.

Sumber: Penang Kini

Via ohBulan

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*