Mufti WP Beri Penjelasan Hkum Kibar Bendera Putih Minta Bantuan

Baru-baru ini, rakyat Malaysia melancarkan kempen mengibarkan putih sebagai satu inisiatif dalam membantu mana-mana individu yang terkesan ak1bat pelksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kempen tersebut bagaimanapun mendapat pelbagai resp0n termasuklah dari Ahli Prlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang menganggap meng1barkan bendera putih sebagai sebuah kekal4han.

Sumber foto: Berita Kini

Susulan itu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan telah menjelaskan dan mengeluarkan kenyataan isu kib4r bndera putih sebagai syarat untuk memohon bantuan disebabkan PKP ini.

Perlu lihat dari 2 persp3ktif

Kredit foto: Kosmo

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menjelaskan isu k1bar bndera putih ini dalam dua situasi yang perlu dilihat. Pertamanya, boleh dilaksanakan sekiranya bertujuan meminta bantuan ketika kesus4han dan pihak tertentu juga boleh mengenalpasti indiv1du yang kesus4han.

Kedua, perlu diel4kkan meng1bar bndera putih sekiranya perkara itu menga1bkan diri sendiri. Malah, buat ketika ini banyak pihak-pihak yang sedia menghulurkan bantuan dengan menyediakan nombor telefon mereka di platf0rm media s0sial sebagai inisiat1f mengenalpasti orang yang kesusahan.

Hkum menggunakan bendera putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesus4han bergantung kepada perspktif kita melihat perkara tersebut. Jika perbu4tan itu atas dasar membantu mereka yang memerlukan dengan cara memudahkan pihak yang ingin memberi bantuan dan mengenal pasti pihak yang dalam kesus4han, maka boleh dilaksanakan.

Sebaliknya jika kita lihat itu sebagai menga1bkan diri sendiri maka wajar dielakkan. Dalam keadaan sekarang, ramai pihak sudi menghulurkan bantuan dan juga disediakan nombor-nombor untuk dihubungi bagi mereka yang dalam kesusahan. Mereka juga boleh menghbungi terus pihak yang membantu untuk segera mendapatkan bntuan. Ia terserah kepada pertmbangan masing-masing dalam melaksanakan melalui cara dan inisiatif dalam bentuk bagaimana yang dirasakan selesa.

Bagi orang betu-betul kesmpitan

Sehubungan dengan itu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan meminta orang ramai untuk tidak memp0litikkan mengenai isu kibar bndera putih ini memandangkan ramai rakyat sedang berdepan dengan kesus4han.

Meminta bantuan sama ada dalam bentuk kewangan, makanan dan sebagainya adalah dibenarkan bagi orang yang betul-betul dalam kesemp1tan. Manakala hkum menggunakan bend3ra putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesus4han bergntung kepada perspekt1f kita melihat perkara tersebut.

Suasana pndemik sekarang ini adalah berbeza dan di luar dari kebiasaan yang pernah kita hadapi. Terdapat ramai pihak yang hidup dit1mpa kesus4han dengan pelbagai bentuk mas4lah melibatkan pelbagai latar belakang. Oleh itu tidak sepatutnya sebarang isu yang berkaitan dengan bantuan dan meminta bantuan dip0lemikkan.

Bagi yang ingin membantu, tanamkan keikhlasan dalam hati untuk membantu, manakala bagi yang memerlukan bntuan pula boleh memoh0n bantuan mengikut kaedah yang dirasakan selesa dengan cara masing-masing. Apa yang penting tunjukkan akhl4k dan per1laku yang mulia di semua keadaan.

Sumber Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Via OhBulan

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*