“Hent1kan perbal4han. SimpatIlah deng@n r4kyat.” – Khatib Tah@n Seb4k Baca Khutbah Di Msjid Negara

Hari Raya Aidiladha tahun ini dilihat sedikit sur4m walaupun tetap meriah disambut sesama ahli keluarga di kediaman masing-masing.

P4ndemik yang menul4r telah menghadkan aktiv1ti yang biasa dilakukan ketika hari raya haji seperti menumbangkan ha1wan tern4kan untuk tujuan ibadah qvrban.

Walau bagaimanapun, solat sunat Aidiladha tetap dilakukan dengan jumlah yang terhad. Pihak televisy3n juga turut sama menay4ngkan siaran langsung solat sunat dan juga khutb4h Aidiladha untuk dit0nton orang ramai.

Seb4k lihat khatib pun seb4k

Menerusi perkngsian yang dibuat akaun Twitter @waniardy, pengguna medi.a sosial tersebut telah menzah1rkan rasa seb4k apabila Imam Masjid Negara membacakan khutbah menyntuh perih4l pemimpin.

 

Antara isi k4ndungan khutbah solat sunat Aidiladha itu adalah menyatakan supaya para pemimp1n berhentilah berbal4h dan bersimpat1lah terhadap rakyat.

Sehubungan dengan perkongsian yang dibuat pengguna Twitter tersebut, rata-rata warganet telah meningg4lkan k0men yang pelbagai.

Mereka juga berharap semua pihak dapat mendengar apa yang telah disampaikan oleh Imam Besar Masjid Negara itu supaya menjadi ped0man dan ikht1bar dalam memimpin sesuatu organis4si.

Depan2 VIP tuu

Memang menjadi perhatian rakyat

Bukan senang lelaki nak menang1s macam tu

Tajuk khutbah ‘Cab4ran dan Peng0rbanan

Menerusi laporan daripada Bernama, Imam Besar Masjid Negara, Ehsan Mohd Hosni telah menyampaikan khutbah Aidiladha yang bertajuk ‘Cab4ran dan Peng0rbanan’ turut berkata bahawa Allah S.W.T telah menganugerahkan pelbagai kenikmatan kepada negara termasuk menyambut Aidiladha pada hari ini walaupun pandem1k masih belum reda.

Jadi, beliau mengingatkan para pemimpin supaya menumpukan sepenuh usaha dan tind4kan dalam mengek4ng penul4ran wabak C0vid-19.

Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Al Bakri dilihat antara yang sama-sama hadir bagi menunaikan solat sunat Aidiladha di masjid berkenaan.

Fizo harap pemimpin ambil peduli

KUALA LUMPUR: Pelakon, Fizo Omar meluahkan rasa terk1lan dengan segelintir pemimpin parti p0litik dalam menerajui pentadbiran negara.

Menerusi Instagramnya dia menjelaskan pemimpin perlu bersatu hati dan sebulat suara bagi menangani kem3lut yang sedang berlaku ketika ini.

“Apa nak jadi dengan negara kita Malaysia ini. Patutnya bila Allah berikan uj1an untuk kita semua, waktu ini lah kita bersama-sama menghadapinya dan cari jalan penyelesaian terbaik.

“Rakyat mender1ta, kalau dah ada yang sampai sanggup bnuh diri, tiada duit nak makan, tempat tinggal, itu dah terl4mpau teruk. Waktu inilah kami sebagai rakyat mengharapkan kebijaksaan para pemimpin, semua yang menabur pelbagai janji kepada rakyat sebelum ini.

“Bagaimana kita nak mendepani cab4ran Cov.id ini kalau masalah dalaman negara kita tidak berkesudahan,” luahnya kesal.

Dalam perkongsian sama, pelakon itu memberi gamb4ran senar1o yang sedang berlaku.

Pelakon, Fizo Omar terkil4n dengan segelintir pemimpin p4rti p0l1tik.

“Sebagai anak-anak, sangat sed1h bila setiap hari melihat ibu bapa berg4duh, bertengk4r berebut ku@sa, tidak ada persefahaman, memf1tnah antara satu sama lain. Itulah diibaratkan keadaan sekarang ini.

“Diharap suara kecil saya sebagai salah seorang jutaan rakyat Malaysia, didengari dan diambil peduli oleh pemimpin yang diamanahkan oleh rakyat untuk menjaga kami semua,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page

Sumber: Twitter @waniardy, Bernama (kredit foto), www.klmenjeritvideo.dnq.new

PERHATIAN: Pihak @LAWAKMALAYSIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak @LAWAKMALAYSIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*