“Saya minta maaf” – Luah rasa kes4l, atlet l0ntar pelvru gag4l bawa pulang emas kedua negara

Susulan isu bantahan pingat emas terhadap Ziyad Zolkefli semalam, atlet tersebut telah disahkan kehilangan kemen4ngannya selepas keputusan r4yuan oleh wakil Malaysia dit0lak.

Walaupun berjaya memecahkan rekod dunia dengan l0ntaran sejauh 17.94 meter dalam acara lontar pelvru F20, kemenangan Ziyad ditarik semula selepas didkwa lewat untuk menghadirkan dirinya ke pusat panggilan sebelum acara bermula.

Hujan punca lewat

Menurut laporan dari Timbalan Menteri dan Sukan, Ziyad bersama dua lagi atlet dari Australia dan Ecuador telah terhal4ng untuk memasuki pusat panggilan kerana keadaan cuaca yang hujan ketika itu serta kawasan yang pad4t kerana dipenuhi dengan atlet dari acara lain.

Meskipun r4yuan telah dikemukakan terhadap atlet dari ketiga-tiga negara, keputusan dari Pengadil Pertandingan dan Juri Rayuan Para Olahraga Sukan Paralimpik Tokyo 2020 masih lagi kekal.

Bantahan boleh dibuat, tapi…

Walaubagaimanapun, pihak Majlis Paralimpik Malaysia (MPM) dan Persatuan Olahraga Para Malaysia akan meneruskan bant4han bagi  mempertimb4ngkan semua rayuan ketiga-tiga negara tersebut kepada Majlis Paralimpik Antarabangsa (IPC) dan World Para Athelitic (WPA).

Keputusan itu diambil untuk memastikan penyertaan dan catitan rasmi kejohanan dari negara yang terlibat diiktiraf.

Namun, bant4han tersebut hanya boleh dibuat oleh wakil Malaysia selepas temasya Tokyo Paralimpik 2020 berakhir.

Atlet tersebut turut dilihat memuatnaik permoh0nan maaf di ak4un Instagramnya pagi tadi susulan keputvsan yang telah diumumkan.

Sumber: Twitter @Marchfoward

Via omm

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*