Syarat Menemani Ist3ri Di Wad BersalIn Mulai 4 Oktober 2021 – KKM

Untuk makluman, semua hspital KKM merupakan Hospital Rakan B@yi (B@by Friendly Hospital).

Melalui inisiatif ini, hspital menggalakkan sama ada suamI ataupun ahli keluarga terdekat untuk menemani ist3ri semasa proses kelah1ran.

Ini adalah kerana proses kel4hiran memerlukan sokongan yang kuat dari aspek em0si dan fiz1kal.

Inisiatif ini juga bergantung kepada polisi di setiap hospital dengan mengambil kira aspek keselamatan, priv4si pesak1t serta situasi semasa di dalam bilik bersal1n.

Tujuan utama adalah bagi mengek4ng penul4ran jangk1tan COVID-19 khususnya dalam kalangan golongan beris1ko tinggi seperti kumpulan ibu ham1l dan kanak-kanak.

KEBENARAN SUAMI / WARIS TERDEKAT MENEMANI IST3RI DI WAD BERSAL1N MULAI 4 OKTOBER 2021

Berikutan situasi semasa p4ndemik COVID-19 dalam negara yang mula menunjukkan tanda-tanda positif dan peningkatan kadar vaks1nasi, sukacita dimaklumkan berkuatku@sa 4 Oktober 2021, KKM membenarkan para suami atau ahli keluarga terdekat keluarga terdekat untuk menemani ibu ham1l semasa bersal1n dengan mematuhi krIteria yang ditetapkan iaitu;

(i) Suami atau ahli keluarga terdekat telah menerima d0s vksin lengkap COVID-19 iaitu;
• 14 hari selepas d0s kedua bagi vksin jenis dua (2) dos seperti Pfizer, Sinovac, dan Astra Zeneca; atau
• 28 hari selepas menerima vksin jenis satu (1) d0s seperti CanSino dan Johnson & Johnson.

(ii) SuamI atau ahli keluarga terdekat perlu menjalani ujIan pengesanan COVID-19 (RT-PCR atau RTK-Ag) di mana-mana fasiliti kesihatan atau mkmal swasta dalam tempoh 72 jam dan keputusan uj1an hendaklah dibawa bersama sebelum menemani ibu hamIl di Wad BersalIn. Suami atau ahli keluarga terdekat juga perlu mengehadkan pergerakan mereka selepas menjalani ujIan RT-PCR atau RTK-Ag;

ATAU
(iii) Suami atau ahli keluarga terdekat boleh membeli Kit UjIan KendIri COVID-19 yang telah mendapat kelulusan dari Pihak Berku@sa Peranti Perub4tan (MDA) dan membawanya ke hospital bagi menjalani ujIan pengesanan kndiri COVID-19 di tempat saringan yang disediakan di hospital dengan dipantau dan disahkan oleh anggota kesihatan yang bertugas.

Selain itu, para suami dan ahli keluarga terdekat yang menemani para ibu hamIl ini juga diingatkan untuk sentiasa mengamalkan pematuhan Prosedur Oper4si Standard (SOP) sepanjang menemani ibu hamIl ini.

Ini kerana mereka merupakan golongan berisIko tinggi yang perlu sentiasa dilindungi. KKM berharap masyarakat terutama ibu hamil serta suami dan keluarga dapat mengambil manfaat daripada kemudahan yang telah diberikan ini.

Surat arahan Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) bertarikh 28 September 2021 mengenai pelaksanaan inisiatif ini telah diedarkan kepada semua Pengarah Kesihatan Negeri untuk pelaksanaan mulai 4 Oktober 2021.

Ini bagi memberi ruang kepada pihak hospital untuk menjalankan persediaan yang diperlukan.

*Sumber: DG Noor Hisham Abdullah

Kredit siraplimau

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*