“Seb4rkan Benda Tak Benar, Bila Dah Kena Baru Tahu..” – Abang Siti Sarah Mohon Maaf Pada Fr0ntliners,Dan Ini Akan Dia Lakukan Selepas Ini

Abang kepada Allhyarham Siti Sarah, Ahmad Firdous Raisuddin membuat permohonan maaf secara terbuka kepada golongan doktor, jurur4wat serta memberikan penghargaan kepada barisan petugas hadapan ini yang bertun.gkus-lumu.s menyelamatkan ny4wanya.

Menurut Firdous, setelah merasai sendiri s4kitnya dij4ngkiti COVID-19 tahap 4 sehingga ditempatkan di dalam Unit Raw4tan Rapi (ICU), dia sangat menghargai jasa semua petugas hospital.

Menerusi laman sosial Twitter, seorang doktor tweetfamous, Dr. khairul Hafidz berkongsi sedutan video Firdous itu untuk tatapan umum.

“Orang kata Co.vid is real, memang Covid is real. Dah kena, Co.vid is real la. Pada mereka yang saya tulis doktor pembvnuh la apa la, saya mohon maaf banyak-banyak pada doktor, pada nurse dan berterima kasih.

“Bertngkus-lvmus menyelam4tkan ny4wa saya ni, terima kasih banyak-banyak. Frontliners memang saya respect. Frontliners yang menjaga di wad ICU, saya katil kat depan, bayangkan macam mana diorang bekerja.

“Yang kita ni pulak kata nurse tu nak bvnuh kita. Ada nurse tunggu depan kita, apa-apa jadi kau kencIng, kau ber4k, dialah yang mengel4p, pakai p4mpers. Wad ICU mana ada tand4s. Macam mana kita nak hIna dia lagi.

“Tu la kata, bila dah kena, baru tahu. Baru kita rasa, teruklah kita ni. Menyebarkan benda yang tak benar, tak baik, padahal dia yang tolong kita ,” ujar Firdous di dalam video Facebook Livenya pada Sabtu.

 

Tambah Firdous lagi, dia yang selama ini dikatakan sebagai antivksin, akan mengambil vksin COVID-19 tidak lama lagi.

“Diri saya bila dah kena, insyallah bila saya sihat, insyallah saya akan ambil vksin. Saya tahu penderItaan orang yang kena Covid sangat teruk. Mana yang cakap dulu saya antiv4ksin, takpe la itu pengal4man hidup saya, pengaj4ran bagi saya. Dan mereka-mereka yang taknak ambil (vksin), terpulang pada korang.

“Saya tak p4ksa tapi bila kena Covid walaupun tahap 1, 2, kena ingat korang boleh jangkit pada orang lain dan orang lain kita tak tahu antibodi diorang macam mana.

“Pengalaman saya di ICU, saya baring, ada yang baru masuk dan ditidurkan, esok pagi dialisIs terus, saya tengok benda-benda ni dalam ICU amat-amat mengerIkan, men4kutkan. Hari-hari kita berdoa, kadang moral kita down, boleh jadi naik, nak keluar daripada ICU untuk law4n Covid ni,” jelasnya lagi.

Sementara itu di ruangan komen, ramai wargamaya memberikan pujian kepada Firdous di atas peng4kuan dan permohonan maafnya di atas segala tind4kannya sebelum ini.

“Selalu cakap kat colleague antiv4ksin ni belum ada family yang meningg4l/diri sendiri kena memang akan pungpang pungpang. Abang arw4h sarah ni bagus. Dia tahu dia sil4p. Dia mintak maaf dan terus berubah,” kata seorang wargamaya.

“So happy dia dah sedar from his mist4kes,” ujar seorang wargamaya.

“Ye orang bersilih ganti tukar masuk icu. orang depan, kanan, hujung meningg4l. Bersyukur diberi peluang lagi,” komen seorang wargamaya.

“Win teruk ni. Bila dah ins4f macam ni rasa lega alhamdulillah, lega pulak tengok survive. Semoga berkurangan geng antiv4ksin ni,” kata seorang wargamaya.

“Alhamdulillah. Beliau diberi peluang kedua. Ini pengalaman beliau,” tulis seorang wargamaya.

“Sebarkan video ini bagaimana tersebarnya cerita co.vid dan valksin itu hanyalah tIpu-tIpu mainan WHO. We frontliners will never ask anything in return, kalau anda tak nak cakap terima kasih pon takpa, just dengar nasihat, jaga diri dan keluarga itupun lebih dari cukup untuk kami,” luah seorang wargamaya.

“Dah kena baru nak taub4t. Better late than never. Syukur Tuhan bagi peluang utk hidup lagi,” pesan seorang wargamaya lagi.

Imbas kembali, Firdous disahkan positif COVID-19 dan ditidurkan di ICU, Hospital Serdang pada Ogos lalu.

Sebelum itu, Firdous dikatakan telah memuat naik status di Facebooknya seolah-olah mempertikaikan keberkesanan vksin COVID-19 yang pada waktu itu sedang giat diberikan kepada orang ramai.

Kredit Gempak

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*