D0s Penggalak Bagi Perlindvngan Optimum Covid-19 Akan Diberikan Secara Percuma

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin hari ini memaklumkan dos penggalak selepas vksin akan diberikan secara percuma dan sukarela. Dos penggalak ini akan diberikan kepada kelompok pertama membabitkan warga emas 60 tahun ke atas dan petugas barisan hadapan.

Penerima dos penggalak ini juga perlu memastikan mereka telah menerima 2 dos vksin lengkap sekurang-kurangnya 6 bulan lalu.

Dos penggalak diberikan kepada seseorang yang sebelumnya mendapat perlindungan mencukupi selepas vksinasi lengkap, namun perlindungan itu menyusut dari semasa ke semasa.

Pemberian vksin dalam kalangan angg0ta barisan hadapan dan warga emas akan dikendalikan GP, manakala kemudahan kesihatan kerajaan memberikan suntIkan pelalian kepada anggota kesihatan masing-masing.

Setakat ini, kementerian  Kesihatan turut memutvskan untuk memberikan dos penggal4k kepada penerima d0s lengkap vksin Comirnaty keluaran syarikat Pfizer BioNTech. Ini kerana hanya vksin Comirnaty mendapat kelulusan bersyarat oleh Pihak Berku@sa Kawalan Ddah (PBKD) pada 8 Oktober lalu.

Khairy turut meny3ru mereka yang layak untuk menerima d0s t4mbahan ini bagi memastikan mereka dapat perlindvngan opt1mum. Apapun, kita hanya mampu berusaha seterusnya bertaw4kal kepadaNya. Buat mereka yang tidak mahu menerima sebarang vaks1n apatah lagi dos penggal4k, elakkan dari mengh4sut orang lain.

Kredit Berita Harian

Sumber via Oh Media

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*