Pfizer Sebagai Dos Penggal4k, KJ Bakal Umum Sunt1kan Ketiga Bagi Penerima AZ

Sebelum ini, k.erajaan telah mengumumkan bahawa penerima vksin Sinovac yang berkelayakan akan menerima vksin keluaran Pfizer sebagai dos pengg4lak.

Menerusi laman Sinar Harian, dalam masa terdekat ini, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), akan mengumumkan maklumat mengenai pemberian sunt1kan dos penggal4k vksin Covid-19 kepada penerima vksin AstraZaneca.

Akan mendapat janji temu melalui MySejahtera

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaludin berkata, pengumuman berkaitan dengan dos penggal4k bagi penerima AstraZeneca itu akan turut membabitkan beberapa pilihan jenis vksin yang lain.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaludin berkata, pengumuman berkaitan dengan d0s penggal4k bagi penerima AstraZeneca itu akan turut membabitkan beberapa pilihan jenis vksin yang lain.

Sebagai contoh, mereka yang mempunyai al4han dan tidak boleh mengambil mRNA (seperti Pfizer-BioNTech) boleh menerima vksin Sinovac atau AZ untuk dos penggalak mereka.

Beliau berkata sedemikian kerana ada beberapa pihak yang ris4u akan kaedah cmpuran yang diumumkan oleh ke.rajaan pada minggu lalu.

Katanya juga, penerima tidak perlu memohon untuk penerimaan dos ketiga kerana sesiapa yang layak akan mendapat notifikasi dari aplikasi MySejahtera.

Khairy juga meyakinkan rakyat mengenai penerimaan dos penggalak secara heterolo.gous dengan mengatakan bahawa sebelum ini, beliau merupakan penerima Sinovac, dan telah menerima Pfizer sebagai dos penggalak.

Sebelum saya menghadiri mesyuarat WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia), saya telah menerima sunt1kan penggalak Pfizer.

Jadi saya kini #TeamSSP! Semua selamat, semuanya baik. #LindungDiriLindungSemua

Beliau berkata, walaupun dos penggalak ini tidak diwajib diambil pada ketika ini, namun ianya sangat disyorkan untuk mendapat perlindungan yang optimum.

Bagi sesiapa yang layak dan telah melebihi tiga bulan penerimaan vksin dos kedua, jangan lupa untuk teruskan perju4ngan anda dengan dos penggalak untuk mendapatkan perlindungan yang optimum!

Kredit: Sinar Harian

Sumber OM

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*