Ketahuilah Anak Mula Jadi RAJA Pada Mak Ayah Jika Ada 5 Tanda Ini

Ibu-bapa memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak. Tersilap didikan, burvk pad4hnya. Namun kadang-kala tanpa sedar, ada perbuatan ibu-bapa yang sebenarnya telah membawa kepada sikap neg4tif anak-anak malah menjadikan Anak Mula Jadi ‘Raja’ Pada Mak Ayah

Jom semak 5 Tanda Anak Mula Jadi RAJA Pada Mak Ayah. Aw4s jika ada pada anak anda ! Ternyata mereka sudah menjadi RAJA dalam diam. Jika dibiarkan, par@h jadinya. Apabila besar nanti, dit4kuti anak-anak ini sudah hil4ng rasa h0rmat kerana selama ini mereka yang mengaw4l ibu-bapa.

Perkongsian oleh Doktor Taufiq Razif ini boleh dijadikan panduan untuk semua. Semoga bermanfaat. Ubah sebelum terlambat.

5 Tanda Anak Mula Jadi RAJA Pada Mak Ayah

Banyak sangat yang saya jumpa mak ayah yang dikaw4l oleh anaknya tanpa dia sendiri sedari. Ni tanda-tandanya bila anak dah mula naik kepala dan jadi raja pada mak ayahnya :

1. Mak ayah mula jadi overpr0tective

Anaknya tak boleh disentuh dan taknak anak susah langsung!

Sifat melind ngi ni bagus sebab itu memang fitr4h mak ayah yang Tuhan dah bagi tapi kalau dah mel4mpau sangat tu namanya Helicopter Parenting.

Anak yang datang daripada Helicopter Parents ni biasanya akan jadi mnja mel4mpau, tak pandai berdik4ri dan mudah mengalami masalah cem4s ( anxi3ty ) bila dah dewasa nanti

2. Mak ayah tak pernah cakap TAK BOLEH kat anak

Semua benda mak ayah tu terpaksa tunaikan sebab anak meragam tak berhenti bila permintaan tak ditunaikan.

Padahal sifat meragam tu muncul sebab anak dah tahu dah bila meragam je mak dan ayahnya akan kalah dan tunaikan permintaannya.

3. Mak ayah bagi je semua makanan yang anak minta

Mak ayah tu dah tak boleh bezakan antara real food dan jajan.

Semua makanan yang tak sihat mula memenuhi peti ais rumah masing-masing kerana mak ayah tu tak mampu tolak kemahuan anak-anak.

Padahal jajan tu penuh dengan kal0ri tetapi kosong nutr1si.

4. Mak ayah tak boleh dengar anak menang1s

Tanda Anak Mula Jadi RAJA Pada Mak Ayah

Mak ayah tu jadi gelab4h dan gelis4h sangat kalau anak menang1s.

Akhirnya mak ayah tu tunaikan segala kem4huan anak. Padahal tang1san anak tu adalah tang1san m4nipulatif.

Tangsan m4nipulatif ni bukan tngisan yang real pun. Tngisan m4nipulatif adalah t4ngisan yang dibuat-buat kerana anak tahu t4ngisan tu berjaya membuatkan mak ayahnya tundvk dan patuh pada segala kemahuannya!

5. Smartphone mak ayah selalu berada di tangan anaknya

Inilah 5 Tanda Anak Mula Jadi RAJA Pada Mak Ayah

Kalau sekali sekala tak apa. Yang bah4yanya sampaikan 24 jam smartph0ne tu berada di tangan si anak.
Akhirnya anak menjadi ketag1h dan mula tak dapat kawal em0si ( lack of self contr0l ) bila berjauhan dengan smartph0ne mak ayahnya
Pssst. Benda ni tak ramai mak ayah yang tahu tau. Tolong sebarkan pada mak ayah yang belum tahu ye.

Berikut reaksi netizan

“Alhamdulillah.. dari kecil aku di didik dengan hidup berjadual, berd1splin, jaga kelakuan,hormat orang tua dan berdikari.si kecil pun aku buat macam tu juga cuma tak boleh terlamp4u tegas seperti zaman aku.aku lembut tapi tegas.tak bermakna tegas kena jer1t pekek.”

” Saya didik anak dari umur 2 thn setengah…utk kutip mainan yg bersep4h…umur 3 thn dah pandai kutip…kalau tidak akan masuk tong smpah…darjah 2 dah boleh basuh kasut sekolah….handphone bila dapat 5A dlm UPSR baru dapat…bila mar4h anak kena beritahu sebabnya (ibu yg garang)…Alhamdulillah bila anak makin besar dia akan tahu…anak selalu kata…baru faham kenapa mama mar4h….yg penting bila doa sebut satu persatu nama penuh anak…Alhamdulillah…anak dah tahu tanggvngjawab….”

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Taufiq Razif via siakapkeli via  K.Ape

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*