3.8 juta knderaan masih belum prbaharui cukai jalan, JPJ beri temp0h hingga 31 Disember

CUKAI jalan bagi lebih 3.78 juta knderaan di seluruh negara masih belum diperbaharui, kata Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) Aedy Fadly Ramli berkata berdasarkan statistik yang diperoleh pada 15 November, 3,784,042 individu masih belum memperbaharui cukai jalan bagi knderaan masing-masing.

“Mereka mempunyai temp0h sehingga 31 Disember ini untuk berbuat demikian, tetapi kami menasIhatkan mereka untuk melakukannya dengan cepat dan tidak menunggu sehingga saat akhir,” kata Aedy.

“Kami mengangg4rkan akan berlaku keses4kan untuk memperbaharui lesen dan cukai jalan dalam beberapa hari terakhir Disember ini,” katanya ketika bercakap kepada pemberita selepas menghadiri oper4si di plaza tol Sungai Besi pada Jumaat (26 November).

Beliau menambah JPJ akan membuka k4unter tambahan pada hujung minggu bermula minggu ini hingga akhir tahun.

“Kami memutvskan untuk menyediakan kaunter ini terutama bagi memudahkan mereka yang ingin datang memperbaharui cukai jalan mereka,” kata Aedy lagi.

Aedy kemudian berkata sekiranya tiada ar4han daripada k.erajaan untuk melanjutkan tempoh morotarium yang akan tam4t pada tarikh berkenaan, tindakan sewajarnya akan diambil terhadap mereka yang tidak mempunyai lesen dan memperb4harui cukai jalan pada 1 Jan 2022. – THE STAR

Sumber via Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*