Neelofa dan PU Riz dilepas tnpa dibbaskan kes lnggar SOP kedai karpet Nilai

PAS4NGAN seleb riti sensasi Noor Neelofa dan Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz dilep4skan tanpa dibeb askan oleh Mhkamah Maji stret Seremban pada Rabu.

Ia berkaitan pertudu han melangg4r prose dur ope rasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di sebuah kedai permaidani di Nilai, Mei lalu.

Maj istret Mohd Firdaus Saleh membuat keputusan itu selepas mengambil kira hujah.an daripada pihak pendkwaan dan pembel aan.

Beliau menetapkan 21 Disember ini bagi perintah pelepasan dan pembebasan (DNA).

Sementara itu, peguam mewakili pasangan itu, Tan Sri Muhammad Shafie Abdullah berkata, pihak pendkwaan menarik balik semua pertud.uhan iaitu dua pertu.duhan terhadap Muhammad Haris dan satu pertud.uhan terhadap Neelofa.

“Pihak pendkwaan juga sudah menerima doku.men represe.ntasi yang kita dikemukakan sebelum ini dan Peguam Negara sudah bersetuju bahawa perkara ini bukanlah begitu besar tetapi dibesar-besarkan.

“Satu pr0ses k0mpaun akan berlaku sama ada hari ini atau esok (nor.minal amaun) dan selepas kita bayar kita datang balik, sebab ko.mpaun bukan sesuatu perintah yang sama dengan didapati bers4lah. Ia neutral tidak ada rekod lan.gsung.

“Kita akan kembali di sini pada 21 Disember nanti untuk keputu.san dilepaskan dan dibeb.askan. Biarpun ketiga-tiga tud.uhan itu kita boleh law4n dan mungkin dengan senang kita boleh menang, tapi ia akan berl4rutan,” katanya.

Tambahnya, perkara itu tidak harus dipanjngkan atau berl4rutan lagi kerana keadaan Neelofa yang sedang h4mil dan tidak sesuai k3s berkenaan terus berj4lan.

Tidak dapat menyatakan kadar k0mpaun yang akan diken4kan namun beliau menjangkakan ia adalah rendah.

“Kami berpuas hati dengan kepu.tusan perbica.raan hari ini, jadi pada 21 Disember nanti kepu.tusan akan dibuat daripada melepas tanpa membeb4skan kepada dilepas dan dibeb4skan,” katanya.

Neelofa dan Muhammad Haris berb4ju biru tiba di Kmpleks Mkamah Seremban kira-kira jam 9.30 pagi, Rabu.

Sebelum ini pas4ngan itu meng4ku tidak bersal4h atas tvduhan gagrl mel4kukan imbasan MySejahtera atau mendaftar mklumat secara m4nual sebelum memasuki sebuah kedai k4rpet yang terletak di Kawasan Perindustrian Nilai 3 pada jam 4 petang 2 Mei semasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyar at (PKPB) sedang dikuatkua.sakan.

Muhammad Haris juga meng4ku di4dili atas tudvhan lain kerana tidak mem4kai t0peng muka di tempat aw4m di tmpat dan wktu yang sama.

Mereka didkwa berdasarkan Per.aturan 19 Pera.turan Pence.gahan dan Pengaw.alan Penyaki1t Berjangk1t (perintah pergerakan bersyarat) 2021, yang memperuntukkan dnda tidak lebih dari RM50,000, hkuman penj4ra tidak lebih dari enam bulan, atau kedua-duanya, jika sabIt kesal4han.

Sumber via Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*