Dua lelaki undang kemarah4n! Kongsi gambar biad4b pij4k replika kanak-kan4k kebulur4n di muzium

Adab tidak mengenal usia atau latar belakang.

Sama ada anda tua, muda, m1skin, kaya atau berpangkat sekali pun, adab patut menjadi teras dalam diri seseorang manusia.

Seorang wanita memuat naik satu tangkap layar dari posting Instagram yang tular di akaun Twitter miliknya, memaparkan dua lelaki melakukan 4ksi dianggap bi4dab di sebuah muzium.

Menerusi gambar tular tersebut, kedua-dua mereka sedang ‘m3mijak’ replika kanak-kanak sedang kelapar4n yang dipamerkan di Wonderfood Museum, Pulau Pinang seolah-olah m3nghina dan tidak s3nsitif dengan mesej keinsaf4n yang mahu disampaikan menerusi pameran itu.

Tangkap layar satu ciapan yang menjadi punca c3tusnya kemarah4n netizen lain.

“Inilah yang saya maksudkan tentang kurang rasa b3las k4sihan. Orang ni betul-betul post benda tak baik seperti ini di Instagram. Bagaimana boleh terfikir nak lakukan perkara seperti ini di pameran tentang kanak-kan4k kelapar4n?! Macam mana benda ni boleh dijadikan bahan l4wak?! Kadang-kadang orang Malaysia sangat membuatkan saya g3run,” tweet wanita berkenaan sambil berkongsi gambar tidak s3nsitif tersebut.

Sehingga kini perkongsian tersebut m3raih ribuan retweet dan pelbagai re4ksi netizen yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan tindak4n dua lelaki itu.

Selain itu, netizen juga turut melu4hkan rasa kec3wa dengan sikap tidak berm0ral yang ditunjukkan oleh dua lelaki tersebut yang mana sal4h seorang daripadanya dipercayai sudah bergelar bapa berdasarkan apa yang ditulis di ruangan komen.

“Lebih t3ruk lagi, dia seorang bapa kepada dua orang anak. Saya kesi4nkan si isteri kerana terp4ksa membesarkan keturunannya.

Antara komen netizen yang turut mengulas mengenai gambar tidak bermoral tersebut.

“Alangkah malunya 100 kali bagi seorang lelaki yang mempunyai anak untuk melakukan perbuatan yang tidak berperasaan dan tidak mat4ng itu. Sekurang-kurangnya, dia patut berfikir jika k4nak-kanak replika itu adalah anaknya yang bernasib mal4ng, tidakkah dia akan m4rah? Tidakkah dia fikir anak-anaknya juga patut dikasih4ni orang lain?” demikian antara komen netizen yang sama sekali tidak dapat menerima perbuatan dua individu ini.

Pameran Wonderfood Museum ini dianjurkan bertujuan untuk memberi kesedar4n tentang isu penting mengenai kanak-kan4k yang kebulur4n.

Satu tweet balas kepada posting asal menyatakan bahawa replika yang menjadi ‘bahan mainan’ tersebut merupakan inspirasi daripada satu gambar asal kanak-kanak kebulur4n di Korea Utara.

“Orang lain melihat replika itu untuk muhasabah diri dalam beberapa perkara, tetapi dia melihatnya sebagai satu j3naka siap buat aks2 pij4k/s3pak? Meow (kucing) pun tak b3rani nak h4lau apatah lagi k4nak-kanak kelapar4n. Korang buat l4wak je?” luah seorang netizen.

Sementara itu, individu yang memuat naik gambar tersebut di Instagram dengan kapsyen “Svck it” ini telah menetapkan akaun Twitter dan Instagram miliknya kepada mod priv4si selepas mendapat k3caman t3ruk daripada netizen.

Gambar yang dimuat naik individu ini pada akaun Instagram miliknya.

Jelas sekali sikap tidak s3nsitif atas kesengsara4n orang lain itu tidak sepatutnya berlaku apatah lagi dikongsi secara terbuka untuk tontonan awam.

Kesimpulannya, amalan tidak berm0ral ini bukanlah fitr4h, sebaliknya ia merupakan pilihan setiap individu.

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*