PRN Sarawak tidak sesuai diadakan

SHAH ALAM – Beberapa pakar kesihatan awam berpendap4t Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak tidak sesuai diadakan buat masa ini.

Menurut Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia, Datuk Dr Zainal Ariffin Omar, ini kerana k3s C0vid-19 masih lagi tinggi terutamanya di Sarawak.

Katanya, jika PRN Sarawak diadakan pada masa ini, tidak must4hil p3ristiwa sama yang berlaku ketika PRN Sabah akan berul4ng.

“Sebaik-baiknya t4ngguh dahulu (untuk adakan PRN Sarawak) dan kita juga dalam keadaan d4rurat,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.

Beliau berkata demikian mengul4s mengenai Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg akan mengh4dap Yang di-Pertuan Agong berhubung pembubar4n Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang p3nggal terkini akan berakhir pada 6 Jun.

Mengikut Perlembagaan Sarawak, tempoh DUN tamat pada 6 Jun 2021, iaitu lima tahun dari 7 Jun 2016 yang juga tarikh mesyuarat pertama DUN selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) pada 2016.

Dalam keadaan biasa, DUN sepatutnya dibub4r untuk mengembalikan m4ndat serta hak dem0krasi rakyat untuk memilih kerajaan melalui pilihan raya.

Bagaimanapun, PRN Ke-12 tidak dapat diadak4n ketika ini kerana negara di bawah darur4t sehingga 1 Ogos 2021.

Zainal Ariffin menambah, prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ket4t daripada PRN Sabah perlu dilaksanakan sekiranya PRN Sarawak tetap mahu di4dakan.

“(S0P) dari segi perjalan4n dari Sarawak ke Semenanjung, Semenanjung ke Sarawak dan kempen p0litik perlu lebih diperket4tkan kali ini,” tegasnya.

Pakar Perubatan Kesihatan Awam Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Profesor Madya Dr Malina Osman berkata, aktiviti k3mpen dan perhimpunan p0litik pada PRN Sarawak yang melibatkan jumlah individu yang ramai akan meningkatk4n risik0 penular4n j4ngkitan C0vid-19.

“Pada masa ini, sistem perkhidmatan kesihatan agak g3nting berikutan k3s akt1f dan kes baharu masih lagi dalam p0la pertambah4n,” katanya.

 

Sumber:sinarharian