P0lis jawab foto s3sak luar biasa di Plaza Tol Gombak, suami nak jumpa isteri diarah pat4h balik sebab bawa rakan

HAMPIR semua pemandu kenderaan yang melalui sekat4n jalan berhampiran Plaza Tol Gombak pada Sabtu (29 Mei) pagi mempunyai al4san dan kebenar4n yang s4h untuk merent4s negeri.

Ketua P0lis Daerah Gombak Asisten Komisioner Arifai Tarawe berkata kes3sakan sepanjang 1 kilometer (km) hingga 2km itu berlaku antara jam 9 pagi hingga tengah hari

“Anggota p0lis melakukan pemeriksaan dengan terperinci semua kenderaan yang melalui sekat4n jalan raya,” katanya kepada pemberita di sekat4n jalan berhampiran Plaza Tol Gombak pada Sabtu.

Gambar keses4kan di sekat4n jalan raya itu tular di media sosial dengan tanggap4n ramai pemandu kenderaan cuba meninggalk4n Lembah Klang sebelum pelaksanaan ‘t0tal l0ckdown’ yang bermula Selasa (1 Jun).

“Dakwa4n itu tidak benar setakat ini, sebahagian besar pemandu kenderaan mempunyai alas4n dan kebenaran yang s4h untuk melakukan perjalanan,” katanya.

Bagaimanapun, p0lis telah meng4rahkan 14 pemandu kenderaan untuk berp4tah balik kerana mereka tidak mempunyai al4san yang sah untuk melakukan perjalanan.

“Ada yang mempunyai p3rmit p0lis tetapi alas4n yang diberikan tidak mey4kinkan dan tidak boleh dipercayai.

“Sebagai contoh, ada pasangan yang mempunyai permit ke Pahang untuk perkahwinan mereka tetapi tidak dis3butkan bila perkahwinan itu akan berlangsung dan mereka g4gal memberikan bukti tambahan. Kami menyuruh mereka berp4tah balik.

“Ada individu membuat perjalanan untuk berjumpa isterinya kerana pasangan jarak jauh diizinkan. Namun, dia bawa rakan yang mana dia seharusnya pergi s3ndirian. Dia juga diminta untuk berp4tah balik,” tambahnya.

Arifai yang berada di lokasi untuk mengaw4si operasi berkata lalu lintas l4ncar kira-kira jam 1 tengah hari.

“Kami hanya membenarkan mereka melakukan perjalanan antara negeri untuk beberapa alas4n termasuk kec3masan, pekerjaan, perubat4n dan pasangan jarak j4uh,” tambahnya.

Arifai berkata beliau akan terus akan mem4ntau keadaan.

“Kami berharap masyarakat dapat men4han diri daripada keluar jika mereka tidak memiliki al4san mend3sak untuk melakukannya. Tujuan kami adalah untuk mengek4ng penyeb4ran C0vid-19,” tambahnya.

Mengenai t0tal l0ckdown pada Selasa, Arifai berkata polis Gombak akan meningkatkan sekat4n jalan raya dan operasi pasukan pema4uhan di daerah ini. – The Star

 

Sumber:mstar