Jangan panIk jika anak dem4m selepas disuntIk vksin… pencerahan ini tentu dapat bantu anda

SEJAK 20 September lalu, program pemberian vksin kepada golongan remaja berusia 12 hingga 17 tahun (PICK-Remaja) sudah bermula melibatkan 156 pusat pemberian vksin (PPV) di seluruh negara.

Agihan vksin dilaksanakan secara kaedah walk-in berjadual, iaitu mengikut lokasi sekolah yang berhampiran dengan PPV dan ia melibatkan semua kategori remaja termasuk yang tidak bersekolah.

Kebanyakan ibu bapa lega apabila anak-anak mereka sudah mendapatkan vksin bagi memberikan perlindungan di masa p4ndemik. Bagaimanapun ada segelintir turut berasa bimb4ng akan kesan sampingan vksin Covid-19.

Salah satu kesan sampingannya adalah dem4m. Tidak hanya vksin Covid-19, demam juga boleh terjadi ketika mengambil jenis vksin lain.

Sebenarnya dem4m bukanlah petanda burvk sebaliknya mampu menjadi mekanisme tubuh yang sihat selepas divksin.

Ini kerana tubuh akan membentuk respon antib0di apabila dem4m dan ia bukan perkara yang berbah4ya.

Sebagai ibu bapa sebaik-baiknya tidak perlu berasa pan1k apabila anak dem4m selepas menerima sunti1kan vksin.

Cukup sekadar memeriksa suhu badan anak secara berkala dan sekiranya ia turut disertai rasa tidak selesa, cukup sekadar diberikan paracet4mol untuk melegakan dem4m.

Bagi melegakan saki1t sndi atau bahagian tempat cucvk, boleh tekap dengan menggunakan tuala yang dirend4m dengan air pan4s.

Tetapi timbul pula persoalan lain, sekiranya anak tidak mengalami dem4m, adakah ia normal?

Ibu bapa tidak perlu bimb4ng kerana ia adalah sesuatu yang normal di mana setiap manusia mempunyai respon berbeza-beza terhadap sesuatu perkara termasuk sunt1kan vksin.

Namun itu bukan bererti vksin tidak bekerja dengan baik untuk tubuh anak anda sebaliknya antib0di tetap terbentuk dan memberikan perlindungan.

Kredit Mstar

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*