M4ngsa Kemal4ngan Terselamat, Apple Watch Dipakainya Hubungi Talian Kecem4san Ketika Tidak Sedarkan Diri

Jam tangan pintar penvnggang motosikal yang berusia 24 tahun ini membuat panggilan kecem4san setelah dia alami kemal4ngan. Lelaki ini dilaporkan tidak sedarkan diri setelah jatvh dari motosikalnya akibat bertembung dengan sebuah van di Ang Mo Kio.

Ketika terbaring di tanah, dia sempat melihat kenderaan itu melarikan diri sebelum dia tidak sedarkan diri, katanya kepada portal Lianhe Wanbao.

Kemalangan itu dikatakan berlaku di persimpangan Ang Mo Kio Avenue 6 dan Jalan Ang Mo Kio 31 pada 25 September petang, menurut laporan itu.

Menurut Mothership, polis telah mengesahkan kemal4ngan pemuda itu sebagai kes langg4r lari. Keluarga m4ngsa juga sedang mencari maklumat lanjut dan saksi kepada kemal4ngan ini.

 

Gambar: Mothership

Jam tangan pintar ini memang sangat berguna terutama dalam keadaan sebegini. M4ngsa mengatakan bahawa jam tangan pintar Apple telah mengesan kejatuhan atau hent4kan yang kuat dan ia segera menghantar mesej ke kenalan kecemasannya termasuk kekasih m4ngsa.

Bukan setakat itu sahaja, jam tangan pintar itu juga telah menghubungi talian kecem4san untuk mendapatkan bantuan dan juga ambulans. Keluarga m4ngsa mengatakan mereka sangat berterima kasih atas fungsi ‘penyelamat nyawa’ (life-saving function) ini kerana jalan agak sunyi ketika itu.

M4ngsa mungkin tidak bernasib baik jikan bukan kerana fungsi jam pintar itu. Dia dikatakan kembali sedar perlahan-lahan ketika paramed1k tiba di tempat kejadian.

Gambar: Mothership

Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SCDF) mengatakan bahawa mereka telah diberitahu mengenai kemal4ngan itu sekitar jam 8:20 malam dan mangsa dihantar ke Hospital Khoo Teck Puat.

Menurut Apple, model di bawah siri 4 atau ke atas dapat mengesan kejatvhan yang tervk. Apabila kejatuhan atau hent4kan dikesan, ia akan menekan pengguna di pergelangan tangan mereka, membunyikan penggera dan memberikan am4ran.

Jam tangan tidak akan memberi am4ran kepada perkhidmatan kecem4san jika mengesan pergerakan dari pengguna. Bagaimana pun, jika pengguna tidak bergerak sekurang-kurangnya satu minit, peranti secara automatik akan memanggil kenalan kecem4san dan menghantar mesej kepada mereka. Ia juga akan menghubungi ambulans.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Mothership

Via KLPress

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*