Terkini Malaysia Tambah Pfizer Untuk Vksinasi Kanak-Kanak

Malaysia kini akan melakukan pembelian vksin jenis Pfizer untuk diberikan kepada kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata, pihaknya akan turut meneliti pilihan bekalan vksin lain yang berada di pasaran seperti Sinovac untuk dimasukkan dalam Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) kanak-kanak.

Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) kanak-kanak

Kadar vksinasi bagi remaja yang berjaya mendapatkan dua dos lengkap telah mencapai 62 peratus, dan kali ini kerajaan akan mula membeli vksin untuk diberikan kepada kanak-kanak berusia lima hingga 12 tahun.

Menerusi keputusan panel Pentadbiran Makanan dan Ub4t-ub4tan (FDA) yang mengesyorkan suntikan Pfizer bagi individu berusia lima hingga 12 tahun, Malaysia akan teruskan usaha perolehan Pfizer untuk kanak-kanak.

Kita juga akan meneliti pilihan bekalan lain seperti Sinovac.

Menurut Harian Metro, Panel FDA telah mengesyorkan vaksin Pfizer untuk diberikan kepada kanak-kanak berus1a lima hingga 11 tahun selepas penelitian mendapati sunt1kan pelalian itu melebihi ris1ko.

Khairy juga menyatakan keyakinannya terhadap pembukaan sekolah selepas pemberian vksin kepada remaja semakin meluas.

Sebanyak 82.4 peratus daripada remaja di negara ini menerima suntikan vaksin sekurang-kurangnya satu dos, manakala 62 peratus mendapat dos lengkap.

Ini bermakna #PembukaanSemulaSekolah secara selamat.

Semoga semua penduduk di Malaysia cepat mendapatkan suntik4n vksin dan sama-sama kita melaw4n v1rus Covid-19. Bagi yang belum mendapatkan suntik4n vksin, cepat-cepat jalankan tanggngjawab anda sebagai rakyat Malaysia yang prihatin.

Kredit: Harian Metro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*