Murid sekolah rendah perlu j4lani ujIan sarIngan mingguan setiap Rabu

UJ1AN saringan mingguan Co vid-19 untuk murid sekolah rendah akan dijalankan setiap hari Rabu pada hari persekolahan, kata Kementerian Pendidikan.

Kementerian berkata ia akan mengeluarkan surat untuk memaklumkan tentang pelaksanaan uj1an mingguan yang mana perlu dijalankan kepada murid-murid secara bergilir-gilir.

“Kami juga menggesa agar amalan ini diterapkan di semua institusi sekolah rendah swasta yang berdaftar di bawah kementerian,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu (27 Nov).

Kementerian itu merujuk kepada pengumuman Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bahawa murid sekolah rendah perlu menjalani uj1an saringan mingguan Covid-19 mulai minggu depan.

Beliau berkata ini adalah sebahagian daripada Strategi UjIan Kebangsaan baharu, yang baru diterbitkan oleh kementeriannya.

Uj1an perlu dijalankan ke atas sekurang-kurangnya 10 peratus daripada p0pulasi pelajar di sekolah.

Murid-murid akan bergilir-gilir menjal4ni uj1an setiap minggu.

Kementerian Pendidikan berkata ia memuji pengumuman itu, dan akan menjalankan ujIan rutin.

“Kami telah membekalkan kit uj1an kndiri CoVid-19 kepada sekolah rendah di bawah kementerian bagi memastikan usaha s4ringan dapat dilakukan selaras dengan Garis Panduan Pengurusan dan Oper4si Sekolah 3.0,” katanya sambil menambah kementerian sentiasa k0mited untuk melakukan yang terbaik dalam semua keadaan.

Sumber Mst4r

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*