‘Meng4du SakIt Prut & Mnangis Tanpa Henti’ – Knak-Knak Terpksa Jalani Pembdahan Segera Setelah TerteIan ‘P4ku’

ViraI sebuah kisah mengenai seorang kanak-kanak yang dimasukkan ke dalam wad kecem4san selepas meng4du s4kit p3rut dan menangIs tanpa hnti. Difahamkan, kanak-kanak tersebut terteIan p4ku ketika sedang menikm4ti hid4ngan. Susulan daripada itu, anak kecil tersebut perlu menjalani pembed4han kecem4san untuk mengelu4rkan p4ku berkenaan.

KKM mohon henti trend ‘Nasi Paku’ terkenal di Kelantan

Kebiasaannya, bungkusan makanan ‘diik4t’ menggunakan getah bagi memastikan hidangan tidak terIerai. Namun sejak belakangan ini, ada segelintir peniaga yang mengunakan p4ku untuk membngkus makanan dan menjadikannya satu keunIkan kepada perniagaan mereka. Hidangan yang digeIar ‘Nasi P4ku’ ini dikatakan terkenal di Kota Bharu, Kelantan.

Perkara ini mendapat perhatian pihak Kesihatan Awam Malaysia yang memuat naik satu hantaran di Twitter memohon agar trend bungkusan itu dihentikan selepas seorang kanak-kanak didapati tertelan paku dan terpaksa dibedah.

P4ku sejenis ‘food hazard’

Menurut hantaran tersebut, p4ku dikateg0rikan sebagai ‘food hazard’ dan tidak sesuai digunakan sebagai kaedah pembngkusan makanan. Malah, p4ku juga tidak sepatutnya berada di kawasan tempat makanan seperti meja dapur atau tempat yang mudah dicapai knak-knak. Alternatif yang lebih baik adalah dengan menggunakan get4h yang ternyata lebih selamat.

 

Mereka turut memberi am4ran mana-mana peniaga yang masih menggun4kan p4ku untuk membngkus mak4nan boleh dikenakan tind4kan di bawah A kta Makanan 1983.

Sumber: Twitter via OB

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*